Hvad vi har lært af 20 år med truck-telematik
Toyotas flådestyringsværktøj, I_Site, blev lanceret for mere end 10 år siden, men vi har arbejdet med trucktelematik siden 2001.
I dette indlæg fortæller Hans Larsson (TMHE Director Strategic Innovation), Fredrik Baeza (TMHE Product Management Connectivity) og Axel Wahle (TMHE Director Digital business & Connectivity) os om, hvad de har lært af 20 års udvikling af truck-konnektivitets-teknologi, og om hvordan de bruger deres viden til at forbedre oplevelsen for kunderne i dag.
Fortæl om, hvordan I kom i gang med telematik?
Hans: Vi udviklede den første forbundne gaffeltruck i 2001 og fik den til at køre på vores fabrik i Sverige. Det var meget interessant allerede fra starten. Vi så de data, som trucken genererede, og forstod straks, hvor effektivt det var, både for os og vores kunder.
Få år senere var de første forbundne trucks klar til ‘rigtigt’ arbejde hos en detailkunde i Sverige. I 2007 havde vi haft tilstrækkelig vækst til at udvikle en specifik platform til vores opkoblede trucks, og I_Site blev etableret. Siden da har telematikteamet fortsat forbedret vores flådestyringsværktøj.
Måske er det bedste af det hele, at telematikteknologien endnu ikke er fuldt udviklet. Jeg holder skarpt øje med den seneste udvikling og nye tendenser inden for konnektivitet. Teknologier såsom 5G giver nye muligheder – det er fantastisk spændende.