Step-by-step automatiseringsproces på truckfabrikken
Igennem årene har Toyota Material Handlings fabrik i Sverige (TMHMS) været nødt til at forøge produktionen af eldrevne lagertruck betydeligt for at efterkomme efterspørgslen.
I dag produceres der mere end 80.000 elektriske lagertruck om året. For at kunne foretage denne udvidelse har vi over en årrække indført mere og mere automatisering inden for produktion og logistik.
Mere end 100 industrirobotter, der klarer fabrikkens svejse- og lakeringsprocesser, har i høj grad bidraget til produktivitetsstigningerne. Men i takt med, at mere materiale skulle flyttes rundt for at holde produktionen i gang, blev trafikken forøget og yderligere behov for effektivisering opstod. Som et næste skridt optimerede vi vareflowet og installerede automatiserede køretøjer. Vi efteruddannede også truckførerne, så de kunne udføre værdiskabende arbejde ved produktionslinjerne.
Toyotas kaizen filosofi handler om at arbejde med små, men kontinuerlige forbedringer, og om ikke at forvente at kunne ændre alting med det samme. Hvis man automatiserer alting på en gang, bliver det for komplekst. Derfor har vi håndteret automatiseringen af flows på fabrikken trinvist i de senere år.
Automatisk efterfyldning ved samlebåndene
Det første trin var at automatisere flowet fra området med komponenter til samlebåndene. Tidligere blev varerne håndteret palle for palle med reachtruck. Men for at kunne opretholde produktionen og få et mere sikkert arbejdsmiljø blev disse reachtruck i 2013 udskiftet med manuelle træktog, der kunne transportere 14-16 paller samtidigt. Ved at starte med manuelle tog fik vi mere viden om flows og om, hvor ofte togene skulle køre. Tre år senere udskiftede vi disse tog med fuldautomatiske TAE500 træktog, der kører i faste intervaller for at efterfylde de forskellige produktlinjers samlebånd, hvor der produceres lagertruck. Dette har øget sikkerheden og skabt et konstant flow.