6 faktorer som påvirker dit valg af el-truck
Der er mange parametre at tage højde for, når du køber elektrisk gaffeltruck. Det er vigtigt at være bevidst om, at alle tilvalg medfører både fordele og ulemper. Det afgørende er at kaste lys på behov og konsekvenser af valg.
Der er altid både fordele og ulemper, når man udstyrer sin el-truck med ekstraudstyr – det vigtige er at sammenholde din virksomheds behov og virkelighed med valg af truck og udstyr. Salgschef Steen Petersen fra Toyota Material Handling fremhæver her seks eksempler på faktorer, der er værd at holde sig for øje.
1. Virksomhedens værdier:
Hvad står din virksomhed for – er det sikkerhed, ergonomi og arbejdsmiljø, TCO (total cost of ownership) eller noget helt fjerde? ”Chaufføren, der sidder på trucken, repræsenterer en højere omkostning end selve trucken i kraft af lønnen. Kan I øge medarbejderens produktivitet med fem procent ved at udstyre trucken med hydraulisk gaffelspreder eller andet ekstraudstyr, så er det hurtigt en god forretning”, fortæller Steen Petersen.
2. Placering i værdikæden:
Skal trucken anvendes til at håndtere lavværdivarer som billige råvarer eller højværdivarer som kostbare færdigvarer? Jo højere oppe i værdikæden trucken skal anvendes, jo mere mening giver det at udstyre den med ekstraudstyr, der skaber mere sikker håndtering. Det kan for eksempel være fjedrende gafler gummibeskyttelse på gafler, ekstra kameraer, gaffelspred med sideskift etcetera.
3. Medarbejdersikkerhed:
”Hvad koster en medarbejderskade?”, lyder det retoriske spørgsmål fra Steen Petersen. Han peger på, at baksensor fra biler ofte vil være utilstrækkelig sikkerhed på et lager præget af snævre fysiske rammer. Han fremhæver intelligente kameraløsninger der kan adskille levende mennesker til forskel fra døde ting. Det kan forbedre sikkerheden markant. En anden faktor kunne være vridbart sæde, der gør det meget lettere og mere ergonomisk venligt for chaufføren at se bagud og bakke, når han eller hun kører med et læs, som forhindrer udsyn. De fleste chauffører afstår fra at bakke og vælger forlæns kørsel, som er meget mere risikabelt.
4. Lokationens virkelighed:
”Trucken skal passe til det lager, den skal arbejde på. Det er elementært, men det bliver dog ikke så sjældent overset”, fortæller Steen Petersen. Den klassiske fejl er, at trucken er 10 centimeter for høj til at passere en central port på lageret. Det må ikke ske. Er lageret præget af mange lige kørestrækninger eller mange hjørner, kroge og døde vinkler?
5. Produktivitet:
Hvordan får I mest mulig udbytte ud af truckflåden? Her er det vigtigste virkemiddel flådestyring, der kan forsyne jer med KPI’er eller måltal for, hvordan truckene og medarbejderne præsterer målt på de parametre, der er vigtige for jeres drift og virksomhed.
6. Miljø:
El-trucks er markant mere miljøvenlige end diesel- og gasdrevne gaffeltrucks. El-trucks kan både være drevet af blysyre- og lithium ion-batterier, og der er fordele og ulemper ved begge dele. Blysyrebatterier kan være en fordel, hvis man anvender skiftebatterier uden mulighed for at pauseladning. Lithium-ion er en fordel, hvis det er muligt at sjatlade i forbindelse med pauser. Er der tale om køle-frostlager, kan det være en fordel med anden variant batteri, som kan monitere batteridriften og en såkaldt fast charger, der kan lade hurtigt. ”Der er mange nuancer på batteriskalaen, som er værd at se nærmere på”, fortæller Steen Petersen.