Skal du gennemføre en jobsamtale? Her er ekspertens gode råd
Jens Halmø underviser på kurset "Rekruttering - når du skal finde din næste medarbejder" og deler her ud af sine gode råd til, hvordan du planlægger en god og professionel rekruttering.
“Formålet med en jobsamtale er at indhente relevante oplysninger om en ansøgers egnethed til jobbet og give ansøgeren grundlag for at træffe en beslutning om at opretholde ansøgningen eller ej. For at sikre en god samtale er det vigtigt at have en god spørgeteknik, udvise aktiv lytning og være opmærksom på nonverbal kommunikation. Det er også vigtigt at skabe gode rammer for samtalen, så ansøgeren føler sig tryg og at have et struktureret samtaleforløb.”
Det fortæller Jens Halmø, chefkonsulent i Dansk Industri og underviser på kurset "Rekruttering - når du skal finde din næste medarbejder.
Ekspertens gode råd
Jens Halmø påpeger, at det er et must at forberede sig grundigt inden jobsamtalen. Det inkluderer at læse ansøgningen og CV'et grundigt igennem for at danne sig et klart billede af ansøgeren og have relevant viden om deres baggrund og erfaringer. Derudover skal man forberede sig på at stille relevante, åbne og refleksive spørgsmål for at få indsamlet de nødvendige oplysninger om ansøgeren, herunder ansøgerens baggrund.
Under selve samtalen er det vigtigt at udvise et professionelt og lyttende mindset. Man bør aktivt lytte til ansøgerens svar og være opmærksom på både deres verbale og nonverbale kommunikation. Det kan give værdifuld indsigt i ansøgerens personlighed og kompetencer.
For at sikre en struktureret samtale er det næsten altid en god idé at udarbejde en samtaleguide eller en samtaleagenda på forhånd. Dette kan hjælpe med at holde samtalen på rette spor og medvirke til, at alle relevante emner bliver dækket.
Endelig er det vigtigt at skabe gode rammer for samtalen. Det gælder om at finde en passende og uforstyrret samtalelokation, hvor begge parter kan føle sig trygge og afslappede og derudover skal man sikre, at der er tilstrækkelig tid til rådighed til samtalen, så det ikke bliver en stressende eller presset oplevelse.
Ved at følge disse råd kan man øge chancerne for at afholde en vellykket ansættelsessamtale, hvor man får indhentet alle nødvendige oplysninger og får et godt grundlag for at tage en kvalificeret beslutning om ansøgerens egnethed til jobbet på et oplyst grundlag.
Opsummering:
- Skab gode rammer, hvor I begge kan føle jer trygge og afslappede
- Udvis et professionelt og lyttende mindset
- Udarbejd en samtaleguide på forhånd
- Bestem formålet med jobsamtalen
- Forbered dig grundigt
Om Kurset ”Rekruttering – når du skal finde din næste medarbejder”
På dette kursus får du de bedste forudsætninger for at kunne tiltrække de rigtige medarbejdere. Du bliver bl.a. introduceret for en række værktøjer, som du kan bruge til at planlægge en god og professionel rekruttering og onboarding.
Kurset henvender sig til ledere og medarbejdere, der arbejder med rekruttering og onboarding af nye medarbejdere i en HR- og personalefunktion.
Læs mere og tilmeld dig kurset her
Modtag nyheder om kurser, uddannelser og netværk inden for ledelse og HR direkte i din indbakke