23948sdkhjf

Pas på politisk skabte omkostninger

Martin Aabak, direktør i Danske Speditører, advarede politikerne ved TØF's godskonference.

Martin Aabak, direktør i Danske Speditører, advarede politikerne ved TØF's godskonference.



- Vi har ikke noget større ønske end at kunne sende prisfordele videre til kunderne og styrke dansk konkurrenceevne. Men de to største kilder til prisstabilitet, som vore kunder har nydt godt af i 20-30 år, hvor transport relativt set ikke er blevet dyrere, er ved at være udtømt. Det er effekterne af transporterhvervets liberalisering gennem en årrække og den interne effektivisering i logistikkens del af værdikæden, siger Martin Aabak.

Han peger på, at transportbranchen er blevet gennemliberaliseret og der næppe er mere at komme efter her.

- Vi ser endda nogen forsøge at rulle liberaliseringen tilbage ved hjælp af cabotagereglerne. Den interne effektivisering er langt fremskredet. IT anvendes i dag overalt. Her findes der ikke noget skjult rationaliseringspotentiale. Det gælder også terminaler, lagre og det rullende materiel, sihger Aabak, der advarer politikerne mod ”politisk skabte omkostninger, der vil påvirke konkurrenceevnen.”

Skal tænke sig om

- Enhver ny omkostning vil blive viderefaktureret med det fulde beløb. Vi står over for en masse politik omkring trængsel og klima og miljø. Det er en vigtig og nødvendig diskussion. Men man skal tænke sig om, for alting kan gøres med eller uden hensyntagen til konkurrenceevnen.

Han ser frem til, at Danmark får en trafikmodel, der kan vise godsbranchens fulde samfundsøkonomiske betydning. Såvel negativsiden som positivsiden.

- Når politikerne og borgerne får stillet det rigtige regnestykke op for branchens samfundsøkonomiske værdi, er jeg sikker på, at de nødvendige investeringer vil finde vej. Det vil give god mening, siger Martin Aabak. Derfor er alle i dansk erhvervsliv nødt til at være opmærksomme og hjælpe politikerne med at sige: Hovsa, når kæden er ved at hoppe af mellem de tandhjul, som hedder produktion, transport, vækst og velfærd.

Speditøren kan hjælpe

Han peger endvidere på, at der i øjeblikket er gode muligheder for at finde en speditør, som har tid til at sætte sig ned og medvirke til at optimere logistikken.

- Det kan speditørerne. Det er bare ikke altid, vi får lov, og særligt ikke, når alting bare blæser derudaf, for så har kunderne ikke tid til eksperimenter. Nu er chancen der imidlertid til at finde optimeringer, som også giver gevinst på den lange bane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063