23948sdkhjf

Rastepladserne er ikke gode nok

Det drejer sig ikke kun om antallet af rastepladser, men i ligeså høj grad om kvaliteten og forholdene, som i dag er utilstrækkelige, mener International Transport Danmark.

Det drejer sig ikke kun om antallet af rastepladser, men i ligeså høj grad om kvaliteten og forholdene, som i dag er utilstrækkelige, mener International Transport Danmark.



Bedre rastepladser skal prioriteres højt i fremtidens infrastrukturinvesteringer, mener ITD, der stiller spørgsmålstegn ved transportminister Lars Barfoeds holdning om, at en rasteplads for hver 30 kilometer på de danske motorveje er tilstrækkelig.

ITD mener, at gode rastepladser også handler om trafiksikkerhed og om arbejdsmiljø. Ofte holder lastbiler parkeret i nødsporet på til- og frakørselsramperne, fordi der er fyldt op. Politiet flytter kun problemerne, hvis de skrider ind over for de ulovlige parkeringer i nødsporet. Efter reglerne om køre-hvile-tid må lastbilchaufførerne nemlig ikke køre til næste rasteplads - kun til næste frakørsel. Så må de parkere og sove på landeveje, tilfældige benzinstationer eller villaveje uden nogen faciliteter overhovedet.

- Og det kan ikke være rimeligt, at et så vigtigt erhverv for velfærden skal have så ringe arbejdsbetingelser, siger formanden for ITD, Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078