Vognmænd: Mørke skyer skygger over 2009
Udsigten til økonomisk smalkost er det gennemgåede tema i de tre vognmandsorganisationers nytårsudtalelser.
Formanden for Dansk Transport & Logistik, Jørgen Egeskov, vurderer, at branchen skal frem til 2010, før der er udsigt til lysere tider. Men han advarer mod overdreven pessimisme.
- Når der tales om nedgang rundt omkring, skal vi ikke glemme, at vi kommer fra et meget højt aktivitetsniveau i branchen, hvor mange havde problemer med at rekruttere chauffører, og hvor der var lange leveringstider på nye lastbiler. Nu er der så sket en meget hurtigt ændring i den samlede økonomi, og det smitter selvfølgelig også af på de danske transportvirksomheders aktivitetsniveau, skriver Jørgen Egeskov.
OverkapacitetI International Transport Danmark konstaterer formanden Mogens Therkelsen at den økonomiske afmatning har medført for stor transportkapacitet og at transportvirksomhederne derfor må tilpasse sig de nye vilkår i samarbejde med kunder og samarbejdspartnere.
- Vi må tilpasse os de nye vilkår ved at trimme vores forretninger på alle de områder via rationaliseringer og effektiviseringer. Man skal dog også være opmærksom på, at et marked i opbrud kan byde på nye muligheder. Det er ikke en nem opgave, men det eneste, vi ikke må gøre i den nuværende situation, er at læne os tilbage og sige ”Det går nok”, skriver Mogens Therkelsen.
UnderbudspolitikFormanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, maner medlemmerne til at holde styr på både omkostninger og ikke mindst priser.
- Det for os altafgørende, at vore medlemmer og anpartshavere i det kommende år får hold på priserne. Det nytter ikke at udskyde tingene, for hvis den enkelte vognmand ikke selv ved, hvor den økonomiske smertegrænse er, går det galt, hedder det i nytårsudtalelsen fra Christian Jensen, der ikke lægger skjul på, at opfordringen ikke kun rettet mod vognmændene, men også er et vink deres kunder, kørselsrekvirenter og speditører.
RoadpricingVognmandsorganisationerne kan også notere en række forbedringer af branchens rammevilkår i 2008. Blandt andet lempelser af de danske sanktioner på køre- og hviletidsområdet og starten på det danske modulvogntogsforsøg. Men ønskelisten til politikere og myndigheder er stadig lang og så lurer der endda nye byrder i horisonten.
- For DTL kan jeg med glæde sige, at vi fik en række politiske sejre hjem til branchen – som DTLs medlemsvirksomheder enten kan mærke positivt på pengepungen eller mærke pga. mindre administrativt bøvl i hverdagen. I 2009 venter der så nogle endda meget store politiske slag for transportbranchen. Det vil i særdeleshed handle om at kæmpe imod politikeres og organisationers ønske om at påføre de danske og europæiske transportvirksomheder flere og højere afgifter, og det er især i en tid som denne ikke det, vi har brug for, hvis vi ønsker et stærkt dansk transporterhverv, som skal dække samfundets transportbehov, skriver Jørgen Egeskov.
Heller ikke ITD ser nogen gode argumenter for nye afgifter på transportbranchen.
- Roadpricing er for alvor kommet på den politiske dagsorden i Danmark. Fra ITD’s side har vi fra starten fastholdt, at den internationale transport allerede i dag er hårdt belastet af afgifter, der samlet udgør ca. 1/3 af de samlede omkostninger. Nye vejskatter i Danmark svækker dansk konkurrenceevne og ændrer ikke afgørende på transportmønstret, idet lastbilen fortsat mange år endnu vil være det eneste reelle alternativ. Vi hilser dog regeringens meldinger om, at et roadpricingsystem i Danmark vil respektere skattestoppet, velkomment. Under de vilkår er vi naturligvis også rede til en konstruktiv dialog med de relevante ministerier om mulige afgiftsomlægninger, skriver Mogens Therkelsen.