FDL: drop cabotagekørsel
FDL mener unfair konkurrence fra billige østeuropæiske vognmænd og chauffører på danske indenrigstransporter skal stoppes.
Det høje omkostningsniveau for danske vognmænd med danske biler og dansk arbejdskraft umuliggør rentabel cabotagekørsel for danske vognmænd. Derfor mener Frie Danske Vognmænd (FDL), at Danmark helt bør droppe cabotageaftaler.
Det er formanden for FDL, Christian Jensen, Frederikshavn, der er ude med riven i foreningens medlemsbland.
- FDL har tidligere været inde på, at cabotage-reglerne både omgås og misbruges, og situationen er i det seneste års tid bestemt ikke blevet bedre. Det er mere end svært at kontrollere, hvorvidt reglerne overholdes eller ej, men det er vort klare indtryk, at cabotage-reglerne i vid udstrækning misbruges. Det er ikke nok at skærpe reglerne. De skal ganske enkelt helt sløjfes, siger Christian Jensen.
Vi er udmærket klar over, at forslaget vil møde hård modstand fra den etablerede ”cabotage-mafia”, men med de mange meldinger vi får fra såvel medlemmer som sympatisører, mener vi, der er yderligere belæg for vore påstande. Det er helt igennem selvmodsigende at opretholde en ordning, som i den grad giver mulighed for snyd og når ordningen tilmed er konkurrenceforvridende, bør den afskaffes. Det kan ikke være rimeligt med regler, der stiller danske vognmænd ringere end udlændinge med billig arbejdskraft, understreger FDL´s formand, vognmand Christian Jensen, Frederikshavn.