Ny Volvo nydeligt resultat
Korrekt gearing, I-shift og en chauffør med en fjerlet fod giver lavt brændstofforbrug.
Af Finn Bjerremand
Vognmand Peter T. Thomsen, der driver sin forretning i Stenderup lidt syd for Horsens, var en af de første vognmænd, der fik leveret den nye Volvo FH, der blev lanceret i sommer.
Volvoen - en FH440 med en Euro 4 motor - har for længst passeret de 10.000 km, og vi har derfor allerede fået udleveret de første brugbare brændstoftal.
Peter Thomsens Volvo er en fabriksopbygget trækker, som bruges til blandet kørsel med henholdsvis to- og treakslede trailere i Danmark og i Sydsverige. Læssene varierer meget i vægt, og der køres ofte med forholdsvis lette læs.
Over en strækning på 10.742 km har Volvoen brugt 2759 liter diesel samt 61,12 liter AdBlue, hvilket giver 3,8934 km pr. liter diesel samt 175,75 km pr liter AdBlue. Regner man dieselforbruget og AdBlueforbruget sammen lander vi på 3,8091 km pr liter.
- Det må siges at være et flot resultat, siger vognmand Peter T. Thomsen. Det er til sammenligning med en af mine øvrige lastvogne, en DAF XF.105 - der godt nok er treakslet - cirka 400 meter mere pr. liter dieselolie.
Den nye Volvo FH440 er udstyret med en I-shift gearkasse, der har direkte træk i det højeste gear og en udveksling i bagtøjet på 2,85:1 samt en dækmontering med størrelsen 315/70 – 22,5 - alt sammen tekniske forhold, som ved korrekt kørestil – en fjerlet chaufførfod - bidrager rigtig meget til en god brændstoføkonomi.
Vi vil senere følge op på Volvoen, når den har kørt flere kilometer, for at se, hvordan forbruget udvikler sig.
fba@transinform.com