23948sdkhjf

OK satser på specialiserede tankchauffører

Øget sikkerhed gavner såvel benzinselskabet som samfundet, siger vogningeniør Peter Kümmel Nielsen.

Øget sikkerhed gavner såvel benzinselskabet som samfundet, siger vogningeniør Peter Kümmel Nielsen.



Af Gwyn Nissen

Benzinselskabet OK bakker fortsat op om tankvognschaufføruddannelsen, selv om den synes at hænge i en tynd tråd. Kun få transportvirksomheder har nemlig sendt lærlinge på EUC Lillebælts specialuddannelse, og det er ærgerligt, siger OK’s vogningeniør Peter Kümmel Nielsen.

OK optager de fleste pladser på tankvognschaufføruddannelsen. Af de fem lærlinge, der netop er blevet færdiguddannede, kom de fire fra OK og benzinselskabet har også tre lærlinge på det hold, der netop er gået i gang.

- Vi gør det dels for at sikre at vi har veluddannede chauffører og dels fordi der er megen fokus på lastbiltrafikken. Derfor har vi brug for dygtige chauffører, der gebærder sig dygtigt i trafikken, siger Peter Kümmel Nielsen, der har ansvaret for OK’s rullende materiel i hele landet.

Han peger på, at den generelle opfattelse af lastbiler i trafikken er, at chauffører foretager lange overhalinger og bare tromler derudaf.

- Skal vi ændre det image, bliver også nødt til at højne niveauet hos de chauffører vi ansætter.

Endelig er en tankbil med benzin noget særligt, påpeger vogningeniøren.

- Selv om det ikke er farligere end så meget andet, så er det selvfølgelig også vigtigt, at vores folk kan tackle det professionelt, hvis ulykken er ude.

OK tager ansvar

Uddannelsen som tankvognschauffør omfatter blandt andet brandslukning, første hjælp, defensiv kørsel i trafikken plus en række andre særlige tankvognsforhold.

- For os handler det også om at tage et socialt ansvar overfor chaufføren, så vi ikke kun sikrer os selv, men også manden bag rattet, siger Peter Kümmel Nielsen.

Han var i sin tid selv med til at placere et tankvognsspeciale hos EUC Lillebælt.

- Det var oplagt, fordi vi er en del selskaber, der gør i tankvognskørsel – blandt i benzin/olie, øl og mælk. Derfor håber vi også, at flere vil tage imod tilbuddet fremover. Svendebrevet som tankvognschauffør er med til at signalere, at man ikke bare kan køre tankvogn, men at det kræver meget og at man har med komplicerede ting at gøre, mener Peter Kümmel-Nielsen.

Endelig vil OK gerne fremstå som en progressiv arbejdsplads, der gør noget for sine medarbejdere. Derfor har benzinselskabet også taget hul på efteruddannelsen af de eksisterende chauffører. Det er dog en længerevarende proces, når langt over 100 chauffører skal en tur over skolebænken.

- Vi har været igennem en tid, hvor det har været svært at skaffe den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Derfor er det vigtigt, at branchen selv gør noget, for at uddanne flere medarbejdere med speciale i tankvognskørsel, mener Peter Kümmel Nielsen.

OK i tal

Benzinselskabet OK har 375 medarbejdere, heraf omkring 130-140 chauffører. Selskabet disponerer over cirka 140 tankenheder, hvoraf der er cirka 100 egne trækkende enheder. Derudover råder selskabet over en række tank-anhængere og har desuden selvstændige vognmænd kørende for sig.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078