Styr på efteruddannelse
Dansk Uddannelsescenter tilbyder vognmænd fuld kontrol med den lovpligtige efteruddannelse af chauffører.
EU-kravet om fem dages efteruddannelse af lastvogns- og buschauffører hvert femte år sender ikke bare mere eller mindre garvede chauffører tilbage på skolebænken.
Reglerne forpligter også transportvirksomhederne til at sikre, at deres chauffører er i besiddelse af et gyldigt chaufføruddannelsesbevis. Derfor er vognmænd og andre transportvirksomheder også tvunget til at tage efteruddannelseskravet alvorligt.
- En vognmand med 3-5 chauffører kan sagtens holde styr på, hvornår medarbejderne skal på kursus. Men det bliver hurtigt ganske kompliceret og derfor tilbyder vi kunderne, at holde styr på hele deres efteruddannelseslogistik, siger direktør Karsten F. Mathiesen, DUC-Transport.
Virksomheden skal blot registrere deres chauffører i DUC’s database og så søger DUC for at chaufførerne bliver efteruddannet i rette tid. Ikke kun første gang, men også næste gang chaufførerne skal på skolebænken.
Skræddersyet til virksomhedenDen lovpligtige fem dage lange efteruddannelse blev allerede et krav for buschauffører i september i år og fra 10. september 2009 følger lastvognschaufførerne trop.
Tre af de fem kursusdage er afsat til obligatoriske fag (nye trafikregler, regler for arbejdstid, køre-/hviletid, transportlovgivning, førstehjælp, defensiv- og energirigtig kørsel). De sidste to dage kan der vælges imellem en række forskellige kurser.
- Der er mange chauffører og vognmænd, som er lidt irriteret over det her. Men det er faktisk også en mulighed for at målrette efteruddannelsen til firmaet behov. Vi vil tilbyde en række branche-rettede 5-dages pakker. Det kan eksempelvis være international godstransport, indenrigs distribution eller tankvognskørsel. Hvis virksomhederne har særlige behov, så skal de bare kontakte os, så sammensætter vi et kursus, som passer, siger Karsten F. Mathiesen, fra DUC-Transport.
Hvis ikke chaufføren har gennemført sin efteruddannelse inden for fristen vil politiet udstede et kørselsforbud, hvis chaufføren bliver stoppet. Politiet vil samtidig ”belønne” forseelsen med en bøde for at udføre erhvervsmæssig kørsel uden at have chaufføruddannelsesbevis.
Trinvis indførelseOp mod 76.000 chauffører skal efteruddannes inden for de næste tre år. En voldsom mundfuld for uddannelsessystemet og derfor har styrelsen opstillet et skema for en gradvis opdatering af bestanden af danske lastvognschauffører.