Chaufføruddannelse døgnet rundt
Dansk Uddannelsescenter er klar, når det passer elever og arbejdsgiver.
Af Lars Lassen
Man skal lære så længe man lever.
Dette smukke mål er ofte svært at forlige med en travl hverdag, hvor det er vanskeligt - eller måske endda umuligt - at undvære medarbejdere i produktionen.
Derfor ender mange virksomheder, også i vognmandsbranchen, med et betydeligt uddannelsesefterslæb.
Den uløselige knude tilbyder Dansk Uddannelsescenter A/S i Brøndby at løse, ved at udbyde undervisning på kundernes betingelser. Det vil blandt andet sige på alle tider af døgnet.
Et koncept, der har givet den privatejede virksomhed – der er storleverandør af uddannelse til transportbranchen - bragende succes på de offentligt ejede AMU-centrenes hjemmebane.
- Da vi overtog DUC-Transport 1. november 2006 ringede vi rundt til 150 vognmænd og spurgte, hvad det var de ønskede på uddannelsesområdet. Fælles for dem alle, var at de ønskede kurser uden for almindelig arbejdstid. De havde ikke ressourcer til at sende en eller flere medarbejdere på skolebænken i arbejdstiden og medarbejderne vil faktisk gerne bruge deres fritid på at lære mere. Så inden for to måneder kunne vi udbyde samtlige kurser på vores program om aftenen eller i weekenden, fortæller adm. direktør Morten Mathiesen, Dansk Uddannelsescenter A/S.
SuccesSatsningen på kundevenlig uddannelse er blevet belønnet. For to år siden gik 1500 kursister gennem DUC-Transport i Brøndby. I år forventer virksomheden at mere end 15.000 kursister forlader en af DUC-Transports tre centre – i Brøndby, Ishøj eller i Vejen.
Springet til Jylland blev taget efter en direkte opfordring fra flere store aktører i transportbranchen.
- Da vi havde gennemført de første kurser i Vejen kom et par af de helt store og spurgte om de kunne sende hold af chauffører til Vejen fra Aalborg og Århus. Vi spurgte naturligvis, om vi ikke hellere skulle sende vores undervisere op til dem. Det er jo nemmere at sende én mand af sted end 30. Den fleksible tilgang til kundernes behov er vores styrke, siger Morten Mathiesen.
DUC-Transports direktør, Karsten F. Mathiesen tilføjer:
- De offentligt drevne AMU-centrene tilbyder det samme faglige indhold, som vi gør. Men de har en forventning om, at kunderne tilpasser sig til dem. Vi har vendt bøtten på hovedet og driver det her som en virksomhed, hvor kunderne bestemmer. Det er chauffører, vognmænd og speditører, der bestemmer, hvor, hvornår og hvordan de vil gennemføre kurserne, siger Karsten F. Mathiesen, der fremhæver, at alle uddannelser og kurser koster det samme hos DUC-Transport, som de koster ved et offentligt drevet AMU-center.
Skæve tiderEt andet eksempel på DUC-Transports fleksibilitet er en stor renovationsvirksomhed i Hovedstadsområdet, der ønskede at efteruddanne medarbejdere i arbejdstiden – der som bekendt ligger rigtigt tidligt om morgenen.
- De kom og fortalte, at de meget gerne ville efteruddanne, deres chauffører. Men det blev aldrig til noget, fordi det var umuligt eller meget dyrt, at gennemføre kurser mellem klokken fire og syv om morgenen. Men det er ikke noget problem for os at gennemføre undervisning på skæve tidspunkter og vi skal ikke have ekstra betaling, fortæller Morten Mathiesen.
DUCDansk Uddannelsescenter A/S (DUCAS) er et datterselskab under Uddannelsesselskabet af 31.10.2006 ApS, der i efteråret 2006 overtog aktiviteterne i DUCAS – der oprindeligt blev dannet i 1996.
Ud over DUC-Transport, består DUCAS i også af DUC-Jobcenter, der opkvalificerer og aktiverer ledige og endelig K-DUCAS – i daglig tale Kompetencehuset – der tilbyder virksomhedsrådgivning inden for ledelse og personaleudvikling.
ll@transinform.com