60-årig har solgt Scania i 36 år
Salgschef hos Dieselhuset A/S, Tommy Nielsen, fyldte 3. december 60 år.
Af Finn Bjerremand
Tommy Nielsen blev i midten af 60’erne uddannet i en stor møbelforretning i Virklund, inden han i 1970 skiftede til bilbranchen som lagermand hos bilfirmaet Verner Mortensen.
- På et tidspunkt holdt sælgeren i firmaet op, og man mente, at det var en god idé, at jeg begyndte at sælge personbiler, fortæller Tommy Nielsen.
1. december 1972 begyndte han som salgsassistent på salg af Scania lastbiler hos Dieselhuset A/S. Da en af de gamle sælgere stoppede i 1980, rykkede han op og blev sælger.
I begyndelse af 90erne overtog den nuværende ejer Gunnar Frost, hele koncernen Dieselhuset A/S, og omkring dette tidspunkt blev Tommy Nielsen udnævnt til salgschef. På det tidspunkt havde Dieselhuset Scania-serviceanlæg i Silkeborg, Horsens, Herning og i Vejle og siden er også Grindsted kommet til.
- Da jeg begyndte, solgte vi altid kun én lastvogn ad gangen til en kunde, fortæller Tommy Nielsen. Det har ændret sig markant over de 36 år jeg har solgt Scania. Nu sælger vi ofte flere nye lastvogne ad gangen - og det tager som regel ikke længere tid end at sælge én.
Men markedet har også forandret sig: vognmandsvirksomhederne bliver købt op og lagt sammen, så de enkelte virksomheder bliver større, og der bliver samtidig færre af dem.
- Men heldigvis har jeg mange gode og loyale kunder, der kommer igen og igen for at købe ny lastvogn - den slags betragter jeg som en stor tillid, siger Tommy Nielsen. Det må være et udtryk for, at kunderne ikke bare er tilfredse med salgsarbejdet, men også med den service vi giver ude på serviceværkstederne.
Han har netop haft den store oplevelse at sælge en ny lastvogn til en vognmand, der er tredje generation i en vognmandsfamilie.
- Jeg har handlet med alle tre generationer - det er nok de færreste lastvognssælgere som oplever det, siger Tommy Nielsen, der tror, at den største udfordring lige nu bliver at tilpasse sig til den nye situation.
- Vi ved godt, at salget var usædvanlig højt i 2007, men i 2009 kommer vi nok ikke engang op på det halve af salget fra 2006. Det må vi forholde os til, siger Tommy Nielsen.
fba@transinform.com