Hvilke trailere må jeg køre med
EBS eller alder er afgørende for, om traileren kan indgå i et modulvogntog.
Af Finn Bjerremand
Med indførelsen af modulvogntog og de mange nye muligheder, der pludselig er dukket op, er der også dukket nye spørgsmål op.
For der står i reglerne at alle de ”specielle” køretøjer, der indgår i modulvogntog, d.v.s. lastbilen (med forhøjet tilladt trækvægt), dollyen, linktraileren og semitraileren, der kan få koblet en kærre bagefter, gælder, at de skal have EBS, for det er bedst, og det er jo stort set altid nogle nye køretøjer, der skal investeres i, hvorfor man kan specificere dem til reglerne.
Men hvordan kan chaufføren se det, hvis han måske lige pludselig står på en mørk trailerterminal en kold nat og skal koble sin linktrailer eller dolly sammen med en ”løstrailer”.
Kig i ABS-stikketBilinspektør Peter Dyrelund fra Færdselsstyrelsen har løsningen:
- Der er krav om EBS-bremser (Electronic Brake System - ikke at forveksle ABS), og det betyder, at chaufføren skal vide, om det konkrete køretøj har EBS. Det kan man se på typegodkendelsen, hvor ”EBS” vil være angivet.
Peter Dyrelund er godt klar over, at typegodkendelsen ikke altid foreligger, men det vil være en god idé, hvis ejeren tager en kopi af typegodkendelsen og lægger den i en plastiklomme på traileren.
- Det er det allernemmeste - både for brugerne og for politiet.
Derudover er køretøjer med EBS karakteriseret ved, at der på ”ALB-skiltet” ganske givet står, at det f.eks. er ”Wabco EBS-system” eller lignende.
Endelig vil alle syv ben i ABS-stikket være udnyttet - det kan ses, før man sætter stikket i. På køretøjer uden EBS benyttes kun 5 af de 7 pladser i stikket (man kan simpelthen se, at de mangler i ”rundkredsen” i stikket).
Kritisk hængerMan skal i øvrigt huske, at der for det bageste køretøj i modulvogntoget - sættevognen eller kærren - er det alternativ til EBS, at køretøjet skal være registreret første gang for mindre end 6 år siden.
Det begrundes med, at det er vigtigt, at påhængskøretøjerne i et modulvogntog ”lever op” til en vis standard, hvis vogntoget skal bremse. Påhængskøretøjerne udgør jo nu ca. 2/3 af vogntogsvægten i stedet for blot 1/2.
- Fra den store bremseundersøgelse ved vi, at påhængskøretøjer er lidt ”kritiske” - og jo ældre de bliver, jo værre bliver det, forklarer Dyrelund.
Det er begrundelsen for de 6 år for de to typer af påhængskøretøjer, der ikke er ”specielle”.
- Og jo, vi ville egentlig også gerne have krævet RSS (Roll Stability System/ESP på trailer). Men nu er vi så heldige, at de fleste påhængskøretøjer med EBS, faktisk har RSS-funktionen indbygget. Derfor får vi det ofte med alligevel, siger Peter Dyrelund.
fba@transinform.com