Modulvogntog får central rolle
Omkoblingspladser i trafikale knudepunkter skal fremme brugen af forskellige transportformer.
Af Finn Bjerremand
De kørte fra midnat og den tidlige morgen: Da modulvogntogene forleden blev frigivet på dele af det danske vejnet kom de 25,25 meter lange lastbiler hastigt ud på vejene.
Mange af dem kørte til DSVs terminal i Høje Taastrup, hvor startskuddet til modulvogntogsforsøget blev markeret med transportminister Lars Barfoed i spidsen.
- Modulvogntog giver mulighed for en mere effektiv og miljørigtig transport af gods, end den vi ser i dag. Antallet af lastbilture kan reduceres væsentligt, og det samme kan transportomkostningerne, brændstofforbruget og luftforureningen. Derfor ser jeg meget frem til at få dette forsøg i gang.
Det er regeringens mål at arbejde for at nedbringe CO2-udledningen og fremme mere miljørigtige transportformer.
- Med modulvogntog har vi en mulighed for at opnå begge dele. Det synes jeg er overordentlig vigtigt og positivt. For regeringen handler det om at fremme samspillet mellem transportformerne. Det forsøg vi nu sætter i gang er netop tilrettelagt på en sådan måde, at bl.a. nogle af landets største havne, transportcentre og jernbaneterminaler får en helt central rolle, siger Lars Barfoed.
Fokus på sikkerhed- Forud for forsøgets igangsætning har vi haft særligt fokus på trafiksikkerheden. Der er således afsat ca. 150 mio. kr. til de nødvendige sikkerhedsmæssige justeringer af rundkørsler, kryds m.v. på det nøje udvalgte forsøgsnet, siger Barfoed.
Vejdirektoratet har siden den politiske beslutning om forsøget med modulvogntog i trafikaftalen for 2007 arbejdet på at gøre udvalgte dele af vejnettet klar til kørsel med modulvogntog i Danmark.
Transportchef Kenneth Vang Jespersen, fra fragtfirmaet Viktor Sørensen A/S i Aarhus, var en af dem, der mødte frem med et modulvogntog i Høje Taastrup.
- Det har overrasket mig, at det er så dyrt at komme i gang med modulvogntogene, siger Kenneth Veng Jespersen. Materiellet er også overraskende dyrt, så der skal køres mange kilometer, for at det kan svare sig, at anvende modulvogntogene.
Bedst på afstand- Kan vi f.eks. køre to gange i døgnet mellem Aalborg og Høje Taastrup er det en ok forretning, men der skal også helst være en afstand på over 350 kilometer for at det skal kunne hænge sammen, siger Kenneth Vang Jespersen.
Lige nu er Viktor Sørensen A/S ramt af, at Århus Fragtcentral på Søren Frichsvej ikke ligger på modulvogntogsnettet.
- Så vi kan ikke anvende modulvogntogsløsningen ud fra Århus. Når vi flytter ud i den nye fragtterminal i det nye transportcenter i Aarslev, håber vi at transportcenteret også kommer med på modulvogntogsnettet. Så vil vi kunne indsætte modulvogntog på flere destinationer og vi regner dermed at kunne skære fire normale vogne væk fra vores nattrafik - så det glæder vi os til, siger Jespersen.
ModulvogntogModulvogntogene kan være op til 25.25 m lange og må veje op til 60 ton, og to modulvogntog kan transportere samme godsmængde som tre konventionelle vogntog.
fba@transinform.com