Schmitz Cargobull er med på modulbølgen
Producenten af påhængskøretøjer gør blandt andet brug af erfaringer fra Sverige og Finland.
Af Finn Bjerremand
Europa største producent af påhængskøretøjer, Schmitz Cargobull, introducerer nu en dolly, der kan indgå som bindeleddet mellem en forvogn og en standardtrailer i et moderne modulvogntog.
De lange vogntogskombinationer er ikke noget nyt for Schmitz Cargobull, der har været til stede på bl.a. det svenske transportmarked i mange år. Det kan bl.a. ses på at Schmitz Cargobull er leveringsdygtige i f.eks. fireakslede 12,5 m lange påhængsvogne til både Sverige og Finland. Derfor har koncernen allerede en høj kompetence på dette felt.
Den nye dolly ”DO 18/L – 2” findes foreløbig i to versioner - en med tilkoblingshøjde på trækstangen på 450 mm og en på 650 mm. Når man har valgt to forskellige højder på trækstangen skyldes det, at mange kunder gerne vil have plads til en læssebagsmæk på forvognen - og det medfører at påhængsvognstrækket placeres lavt.
Skammelhøjden er henholdsvis 1030 mm eller 1100 mm, idet der er to kørehøjder, så det er muligt at anvende forskellige trailertyper.
Drejekrans og skammelFor at kunne håndtere de store dynamiske kræfter, der kan opstå under visse former for kørsel, er den nye dolly selvfølgelig udstyret med både en sættevognsskammel og en kuglekrans under sættevognsskamlen.
Det er et krav i den danske bekendtgørelse om modulvogntog, fordi det kan få fatale konsekvenser, hvis sættevognsskamlen blot er monteret fast oven på dollyen, og vogntoget kommer ud for en kritisk situation.
Sættevognsskamlen er en 2” skammel fra Jost. Trækstangen på den nye dolly er forsynet med et 57 mm øje, der f.eks. passer til en VBG kobling. Akselbestykningen består af to 9 ton aksler med skivebremser fra enten SCB (Rotos), BPW eller SAF.
Akslerne er ophængt i MRH-luftaffjedring med 360 mm vandring. Bremseanlægget er også som kravene beskriver i MVT-bekendtgørelsen et EBS-anlæg af typen 2S/2M.
Den første af de nye dollyer er kommet til Padborg og er blevet indregistreret så den er klar til levering.
- Vi er også klar til at være med til modulvogntogenes indtog på det danske marked og nu kan vi igen tilbyde hurtig levering, siger adm. direktør Kim Aaskov, Schmitz Cargobull.
fba@transinform.com