23948sdkhjf

Solid specialtrailer snor sig

Der stilles ofte mange krav til en trailer, der skal køre efter en fireakslet kranvogn.

Der stilles ofte mange krav til en trailer, der skal køre efter en fireakslet kranvogn.



Af Finn Bjerremand

Det stilles store krav til en specialtrailer, der skal køre bagefter en fireakslet trækker med en stor kran. Når trækkeren har fire aksler, og der samtidig skal være god plads til kranen, så vil det uvægerligt gå ud over den plads – og længde - der er til rådighed til traileren inden for totallængden på 16,5 meter.

Derfor gælder det om at få konstrueret en trailer, der kan lidt mere end en almindelig trailer, og som både er så let som muligt og så smidig som muligt. Det sidstnævnte er nødvendigt, for at traileren skal kunne følge med trækkeren ind på smalle steder, hvor der skal udføres hejseopgaver. Derfor må den heller ikke vanskeliggøre kørslen frem til byggepladsen mere end nødvendig.

Der er nogle få udbydere af trailere, som virkelig har specialiseret sig i at fremstille den slags trailere til krantrækkere. En af disse er Brdr. Platz A/S i Haderslev, der for kort tid siden har leveret en ny af slagsen til den vestjyske krantransportør TKS i Esbjerg.

Den nye nedbyggede specialtrailer er af mærket Renders, som Brdr. Platz A/S har forhandlingen af og som lige nu nok er mest kendt for det unikke styresystem X-steering.

Styr på traileren

På denne trailer er der dog i stedet valgt en løsning med tvangsstyring af den bagerste aksel, som sikrer, at traileren så at sige kan dreje på en tallerken. Den drejer omkring den forreste aksel, der er fast og en kile oppe ved kongetappen, sørger via stangforbindelse for at styre den bagerste aksel.

Når vognmand Tonny Sørensen har valgt dette styresystem, skyldes det netop behovet for at kunne sno sig og komme til at køre ind på vanskelige steder med meget lidt plads.

I stedet for et både tungt og dyrt udtræk i sengen, har Tonny Sørensen også valgt at få bygget traileren med et kraftigt bagudtræk, hvor hele bagenden kan trækkes 2,6 meter ud.

Det er en stor hjælp, når der transporteres langgods, fordi bagenden også er konstrueret til at kunne klare en vis belastning, når den er trukket ud.

Solid konstruktion

Selve traileren er fra bunden konstrueret meget solidt med et kraftigt chassis og masser af tværgående vanger. Der er både surringsøjer indvendig i kantskinnen og inde langs de to langvanger, så der er virkelig gode muligheder for at kunne sikre godset under transporten.

Både i højre og i venstre side er der under ladet på traileren monteret åbne langsgående kasser til stolper m.v. –en god løsning, som betyder, at det vigtige grej ikke behøver at ligge og fylde oppe i selve ladet, når det ikke anvendes.

Både på reposen og på det nedbyggede ladstykke er der 60 cm høje sider i elokseret aluminium og siderne er 4-delt i længden med Kinnegrib stolper.

Forsmækken på reposen er 150 cm høj og ligeledes konstrueret i elokseret aluminium. I alle fire hjørner er der monteret udtrækkelige breddemarkeringer, som kan anvendes ved kørsel med bredt gods.

For at kunne anvende trailerens fulde længde til langt gods, har vognmanden også fået fremstillet bukke til udligning af højden mellem bunden på reposen og det nedbyggede ladstykke.

Et spring

For vognmand Tonny Sørensen var det et spring, da han anskaffede sig traileren. Han har til de øvrige kranvogne i virksomheden udelukkende påhængsvogne - men traileren fungerer helt efter hensigten, så det har været en god investering.

Til at trække den nye trailer har den vestjyske vognmand anskaffet sig en ny fireakslet Volvo FH500, der er en lidt mindre kendt version, fordi den er udstyret med en 13 liters Euro 4-motor med udstødningstilbageførsel (EGR). Motoren har en topeffekt på 500 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2400 Nm.

Den fireakslede trækker er udstyret med en Palfinger kran af typen PK85.002F, som bl.a. har et støtteben monteret i forenden af vognen.

Fra fabrik er Volvoen født med et lidt længere chassis i forenden, hvor det ekstra støtteben er monteret. Kranen har en maksimal rækkevidde på 32,1 meter, der nås med en hydraulisk knækarm med hydrauliske udskud samt en flyjib der også har hydrauliske udskud og et enkelt manuel betjent udskud.

Kranen har bl.a. en hydraulisk støttebensbom, der kan skydes ud til en maksimal spændvidde på 7,1 meter, og som sammen med både bagstøttebenene og frontstøttebenet giver en meget god stabilitet ved løft.

Ekstra kraft

Give Kranservice i Brande, der har leveret kranen har også stået for hele opbygningen. Af særlig udstyr på kranen skal også nævnes Dual Power System, der betyder at der er to løftekapaciteter på fly-jib’en. Hvis man undlader at bruge det sidste udskud på kranens knækarm, så er der en højere kapacitet på jib’en.

Endelig er der også Active Oscillation Suppression (AOS), som dæmper vibration og svingninger i kranen ved sænkning af last i høj hastighed.

Til den fireakslede kranvogn er der også et aftageligt lad, som kan anvendes, når der ikke er behov for at medbringe en trailer.

Den komplette opbygning af kranvognen har taget rundt regnet 40 uger – så der er ikke tale om nogen hurtig opbyggerløsning. Hele vogntoget bærer præg af en høj grad af kvalitet og finish. Stort set intet er overladt til tilfældighederne og det ses tydeligt, at vognmand Tonny Sørensen har haft en finger med i spillet ved selv de mindst detaljer - et forhold som til gengæld betyder, at vogmanden har en meget fleksibel og brugervenlig kranvogn.

Trailer: Toakslet Renders nedbygget specialtrailer Mærke:

Renders

Model:

RS580T10A22

Vægtdata:

Skammel last: 18.000 kg

Aksel last 2 x 10.000 kg: 20.000 kg

Tilladt maks. totalvægt: 38.000 kg

Lastevne: 28.660 kg

Måldata:

Længde: Total: 10.900 mm

Afstand fra king-pin til forsmæk: 900 mm

Repos længde: 3800 mm.

Længde af den nedbygede del: 7100 mm.

Koblingshøjde:

I vandret position ca. 1350 mm.

Chassis højde:

Læssehøjde i den nedbyggede del ca. 1000 mm (med halshøjde 190 mm)

Chassis vanger:

Længdevangerne i højkvalitets stål.

Aksler:

2 x 10 t BPW aksler med tromle bremser.

Styresystem:

Tridec tvangsstyring på bageste aksel.

Akselafstand:

1800 mm.

Affjedring:

Original BPW luftaffjedring Airlight II med ét lag fjedre

Bremsesystem:

Renders bremse består af et to-kreds bremsesystem

ABS 2 S/2M EBS med RSS (Roll Stability System/ESP)

Parkeringsbremse:

Pneumatisk parkeringsbremse med fjederbelastede bremsecylindre.

Luft system:

Luftaffjedrings system Renders med hæve/sænke ventil

Dæk:

8 stk. type 235/75 R 17,5

Støtteben:

2 stk. mekanisk betjent fra én side, 2 speed Jost T-foot

Lys og lygter:

2 x 2 stk. runde Hella trekammer baglygter, type diode.

Slingrelys i gummi arm, diode.

Nummerplade lys, diode.

6 stk. H3 70 W halogen baklygter, placeret ved støtteben, bag

2. aksel og på lygtebom bag.

Orange sidemarkeringslys LED konstruktion.

Bund:

28 mm hårdttræs bund.

Særlig udstyr:

4 stk. forbredningsskilte med lys og stik for aftageligt rotorblink.

Godssurring:

Standard Renders bindringe (2 ton) i ladkant højre og venstre side,

bindestang under tværvanger i bund h+v side.

Bådstøtter:

2 x 2 stk 180 x 130 x 10 mm 4-kant rør forberedt for eftermontering af støtter

til bådtransport.

Sider:

600 mm sider i elokseret aluminium. 4-delt i længden med Kinnegrib stolper.

Bagsmæk:

600 mm høj i elokseret aluminium.

Pneumatisk udskydelig, længde ca. 2600 mm med 4 stop positioner.

Forsmæk:

1500 mm høj, fast i stålprofiler og med elokserede alu-profiler.

Stokhuller:

28 stk. kæpstokhuller

Kæpstokke:

20 stk galvaniserede kæpstokke, længde 1200 mm. Dim 80 x 50 mm

Volvo trækker: Mærke:

Volvo

Type:

FH500 8x4

Motor:

D13B500 Euro 4 med EGR (Udstødningstilbageførsel)

Maks. effekt 500 Hk / drejningsmoment 2400 Nm

Transmission:

Volvo I-shift med skifteprogram økonomi

Bagaksler:

Volvo tandembogie

Bremseanlæg:

EBSbremsesystem samt VEB+ motorbremse

Chassies:

Dobbeltramme med innerliner med front overhæng til frontstøtteben fra fabrik

Førerhus:

Globetrotter med New York udstyr

Ophæng aksler:

Parabelfjedre i for

Luftaffjedring i bag

Vognen er godkendt til blokvognskørsel med 60 ton vogntogvægt

Kran: Mærke:

Palfinger

Type:

PK85.002F

Udstyr:

EGG - integreret kranfundament

DPS - ’Dual Power System’ der giver to forskellige løftekapaciteter på kranen

AOS ’Active Oscillation Suppression’ som dæmper vibration og svingninger i kranen ved sænkning af last i høj hastighed

Ekstra 2 x 100W arbejdslys på knækarm og fly-jib

PJ170E – JV1 Flyjib m. 1 manuel udtræksarm. Maks. Udlæg: 32,1meter)

3,5t spil med 90m wire

BS1003 – hydr. støttebensbom med 7,1m spændvidde

Støtteben foran førerhuset

Alle støtteben kan betjenes fra fjernbetjening

Motor start/stop (omdr. +/-) fra fjernbetjening

SHB – mulighed for momentreduktion i ustabile arbejdsområder

Sikkerhedskontakt som indikerer om kranen er sammenpakket ved transport

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093