23948sdkhjf

PNO som fødselshjælper

Den store materielkoncern PNO har om nogen været med i udviklingen af modulvogntog og specielt på udviklingen af linktraileren.

Den store materielkoncern PNO har om nogen været med i udviklingen af modulvogntog og specielt på udviklingen af linktraileren.



Af Finn Bjerremand

Linktrailere var indtil for nogle år siden et næsten ukendt begreb herhjemme, hvorimod det i USA, Canada og Australien er et helt almindeligt syn i den moderne transportafvikling.

PNO Sverige, der gennem mange år har været blandt Sveriges største aktører på udlejning af trailere, fornemmede allerede tilbage i 2003 en større interesse omkring linktraileren. Der blev dog kun produceret ganske få - og prisen på en linktrailer var i sagens natur også forholdsvis høj.

Den stigende interesse betød imidlertid, at PNO i 2004 for alvor gik ind i udviklingen og byggede først en serie bokstrailere, hvor venstre side var forsynet med foldedøre i både ”Europahøjde” og i ”svensk” højde til indenrigstrafik.

- Der blev også udviklet linktrailere til transport af containere. Med denne udvikling faldt prisen pr enhed, siger direktør og ejer af PNO-koncernen Per N. Ørnstrand - men alligevel var prisen stadigvæk forholdsvis høj.

Special-version

I dag bliver de mest specielle versioner – herunder med styring på akslerne - produceret hos Norrborns Industri AB i Sverige, mens der i Tyskland produceres standardversioner med faste aksler til kølekasser og gardinlad m.v.

I 2006-08 var der ingen, der vidste, om der ville blive stillet krav om styring på linktrailerens ene aksel ved kørsel i Danmark.

- Men vi fortsatte udviklingen på trods af, at vi først fik en afklaring på dette spørgsmål tidligere i år. Nu bliver der også produceret linktrailere til det finske marked, hvor PNO også er til stede som et af de store udlejningsselskaber. Til det finske marked leverer vi dog med drejbar bagerste aksel lige nu, fortæller Per N. Ørnstrand. Det bliver spændende at se, om dette krav bliver fjernet i Finland, eller de vælger at holde fast.

Alle har en fordel

Alle modulvogntogsløsninger har deres fordele. Hvor den ene kombination måske har sine fordele til et formål, har en anden løsning sine fordele ved anvendelse til et andet formål.

- Men vi har dog hele tiden troet på linken, da det er den eneste mulighed, hvor samme lastbil kan losse og laste begge de efterkoblede enheder, siger Per N. Ørnstrand.

Potentialet for brugen af linktrailere er stor. Tag bare de mange løstrailere, der ankommer til færgehavnene Trelleborg, Malmö og Helsingborg og skal videre nordpå gennem Sverige. Her kunne adskillige trækkere have en linktrailer skudt ind foran den almindelige trailer.

Inde i de store svenske byer har man dog en længdebegrænsning på 12 meter for tunge køretøjer, som lovligt må laste/losse. Til dette brug kan man levere med linktrailere inde i byen, for det samlede vogntog kan holde sig på 12 meter. Den lange bagerste trailer skal til gengæld losses eller lastes på en terminal ude for byen.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062