23948sdkhjf

Danmark snydes for millioner

DTL følger op på konkurrenceforvridning, fordi udenlandske vognmænd ”glemmer” at betale vejafgift.

DTL følger op på konkurrenceforvridning, fordi udenlandske vognmænd ”glemmer” at betale vejafgift.



Af Gwyn Nissen

Politiet har ved to kontroller af lastbiler i efteråret dokumenteret, at der ikke er betalt vejbenyttelsesafgift af ca. hver femte udenlandske lastbil. Og nu viser politiets egne opgørelser det samme.

Derfor har Dansk Transport og Logistik gennem et foretræde for folketingets Skatteudvalg forsøgt at lægge pres på politikerne.

- Vi fremhævede den åbenlyse konkurrenceforvridning, der finder sted på denne måde, og som af DTL opleves som helt urimelig, da alle danske lastbiler opkræves automatisk forud for et helt år af gangen, mens hver femte udenlandske lastbilchauffør vælger at undlade at betale deres afgift inden kørsel i Danmark, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der deltog i DTL-deputationen sammen med cheføkonom Ove Holm.

International Transport Danmarks seneste grænsetællinger viser, at der årligt passerer omkring 1,8 million udenlandsk indregistrerede lastbiler over Danmarks grænser. Hvis hver femte af dem ikke har betalt vejafgift, så bliver den danske statskasse ifølge DTL snydt for 16 millioner årligt.

- Når man så ser på, hvilken procentuel vækst der forventes i det fremtidige samlede transportarbejde, især med udenlandske lastbiler, så kan det godt blive til mange penge, siger Morten Lindbo.

Han peger på, at snyderiet fra den enkelte udenlandske vognmand nemt svarer til over halvdelen af en dansk lastbils daglige overskud.

- Og det går alvorligt ud over konkurrenceevnen på det meget barske transportmarked, siger Lindbo.

DTL’s deputation pegede på en målrettet, men alligevel kortvarig, stærkt intensiveret politikontrol til at sætte en stopper for unddragelserne, før det eskalerer. Desuden skal politiet have mulighed for at opkræve bøde og vejafgift på stedet ved hjælp af elektroniske terminaler til betalingskort.

Hvilke regler gælder?

I november udtalte politiet i TV2, at chauffører med bopæl uden for landets grænser ikke kan idømmes straf af de danske myndigheder for overtrædelser af gældende køre-hvile-tids-bestemmelser begået uden for Danmarks grænser.

På den baggrund har ITD henvendt sig skriftligt til Justitsministeriet og bedt om klarhed over, hvilke regler der gælder.

ITD’s ekspert inden for køre-hvile-tids-bestemmelserne, Lars Nielsen, har modtaget svar - men kun at man vil vende tilbage hurtigst muligt.

Derfor står han stadig uforstående tilbage – ikke mindst fordi der kan være sket fejl i allerede gennemførte virksomhedskontroller, og dels fordi flere ITD-medlemmer netop har modtaget besked fra anklagemyndighederne om at politiet har frafaldet sager, hvor chauffører med bopæl i udlandet ellers har modtaget en anklage. I sagerne fratages vognmændene også det objektive ansvar.

ITD stiller på den baggrund spørgsmålstegn ved, hvor klarheden om, hvilke regler og principper der gælder, bliver af.

- For nogen har åbenbart taget stilling, lyder det fra ITD.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062