23948sdkhjf

København opgiver 18-tons zone

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg har endeligt droppet forslaget om en forbudszone i indre by, hvor alle lastvogne over 18 tons var udelukket.

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg har endeligt droppet forslaget om en forbudszone i indre by, hvor alle lastvogne over 18 tons var udelukket.



Med beslutningen om at droppe 18-tons-zonen har Københavns Kommunes Teknik og Miljøudvalg taget teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams indstilling om at opgive den kontroversielle forbudszone til efterretning.

Klaus Bondam fortog selv en kovending efter en uvildig rapport fastslog, at forbudszonen slet ikke ville gavne trafiksikkerheden, men tvært imod øge trafikken og risikoen for flere tragiske højresvingsulykker.

- DTL er meget tilfreds med beslutningen om at droppe forbudszonen, som vi har kæmpet indædt imod, fordi den ville have betydet mange flere lastbiler med mindre lasteevne i indre by og dermed skadet trafiksikkerheden. Beslutninger af så vidtgående karakter skal, ligegyldigt om de tages i København eller andre steder, tages på et sagligt grundlag, og det var den oprindelige beslutning ikke. Derfor er der nu også kun grund til at rose teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam, som valgte at lytte til en uvildig trafiksikkerhedsrevision, som jo forkastede zonen, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Tvangsrute spøger

Den kommunale snusfornuft rækker dog ikke til at opgive forslaget om en tvangsrute fra Nordhavnen og ud til Lyngbymotorvejen, selv om trafiksikkerhedsrevisionen også her har påpeget alvorlige trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser. Tvangsruten vil nemlig tredoble det antal højresving, som lastbiltrafikken til og fra Nordhavnen i dag medfører, til 200.000 højresving årligt.

- Vi har svært ved at se det fordelagtige i Nordhavnsløsningen, da den øger risikoen for de forfærdelige højresvingsulykker. Derudover er det DTLs medlemsvirksomheder og deres chauffører, som kommer i skudlinjen, hvis Nordhavnsløsningen viser sig at give flere uheld. Nordhavnsløsningen nedprioriterer både københavnernes trafiksikkerhed og de leverancer, som københavnerne er afhængige af, siger Erik Østergaard.

DTL vil nu via dialog forsøge at få kommunen til at droppe tvangsruten. Blandt andet foreslår vognmandsorganisationen, at der gennemføres en ny grundig undersøgelse af de trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063