23948sdkhjf

Undgå panik løsninger ved at udvise rettidig omhu

Transportvirksomhederne skal dog reagere på markedssituationen, siger ITD-direktør Jens I. Petersen.

Transportvirksomhederne skal dog reagere på markedssituationen, siger ITD-direktør Jens I. Petersen.



Af Gwyn Nissen

Der er ingen grund til at gå i panik, men på den anden side, nytter det heller ikke at læne sig tilbage og se tiden an: Transportvirksomhederne skal reagere på afmatningen i markedet, siger direktør i ITD Jens I. Petersen i forbindelse med de fire møder, som ITD har holdt sammen med KPMG (det sidste holdes 15. december på Sjælland).

- Vi har i den seneste tid mærket et stigende behov for, at de enkelte virksomhedsledere ønsker deres situation drøftet med en samtalepartner de har tillid til, siger direktør i ITD, Jens I. Petersen.

Han peger på, at der er en række generelle problematikker og løsningsmuligheder - både for virksomheder i krise, men ikke mindst for virksomheder, der ønsker at imødegå kommende problemer.

Presset branche

Jens I. Petersen peger på, at branchen har været presset i 2008 - først af store stigninger i brændstofpriserne til henover sommeren, hvorefter lavkonjunkturen satte ind.

Og 2009 byder foreløbig på maut-stigninger i Tyskland, som især vil ramme eksportvognmændene.

- Dertil kommer finanskrisen, som har betydet stigende renter for erhvervslivet og strammere lånevilkår, siger Jens I. Petersen.

Han peger på, at den nuværende situation stiller store krav til ledelsen i den enkelte virksomhed.

- Virksomhederne har haft travlt og har stået på hovedet for kunderne. Derfor har der mange steder ikke været tid til overs til at kigge indad, siger ITD-direktøren. Det bør ledelsen benytte lejligheden til nu, hvor det er blevet mere stille.

Trimning

Ifølge Petersen handler det om at tilpasse virksomhedens kapacitet i forhold til markedet, se nærmere på virksomhedens forretningsgrundlag og kunderne (hvem tjener man penge på – og hvem ikke), analysere finansieringsstrukturen og vurdere omkostningsstyringen.

- Det eneste, man ikke må gøre, er at læne sig tilbage og sige til sig selv, at det går nok over, advarer Jens I. Petersen. Det er nu, virksomheden skal trimmes, så den både kan imødegå afmatningen og siden være klar, når konjunkturerne vender igen.

Han peger på, at ITD ikke kan løse den enkelte virksomheds problemer.

- Men vi kan være der, når virksomhederne har brug for hjælp.

gwyn.nissen@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078