23948sdkhjf

Fikse Fiorino

Fiat løb med sejren ved kåringen af Årets Varebil i Danmark 2009.

Fiat løb med sejren ved kåringen af Årets Varebil i Danmark 2009.



Af Lars Lassen

Fiat Fiorino vandt overbevisende, da danske motorpresse kårede Årets Varebil i Danmark 2009. Den lille italienske kassevogn løb med hele 97 point ud af 120 mulige. Nummer to blev Hyundai H-1 med 57 point, mens søstrene Peugeot Partner og Citroën Berlingo måtte nøjes med 51 point.

Fiat Fiorino imponerede juryen fordi der er gemt en stor varevogn i en lille indpakning i Fiorino. Gode køreegenskaber og en fornuftig komfort, samt glimrende adgangsforhold til såvel kabine som varerum. Nyttelasten på 600 kilo inklusiv fører og en varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter er måske beskeden, men salget af Fiorino og søstrene viser, at der er et reelt marked til en minivan.

Fiat Fiorino og søstrene i det fransk-italienske trekløver Citroën Nemo og Peugeot Partner blev tidligere i år kåret til Van of the Year 2009 af europæisk motorpresse.

Juryen under Motorjournalisternes Klub Danmark, der står bag kåringen af Årets Varebil, valgte at bedømme Fiorino særskilt, da den er udstyret med Fiats egen 1,3 literes JTD-dieselmotor, mens Nemo og Bipper anvender PSA’s 1,4 liters HDI commonrail diesel.

De tre søstre produceres alle på den samme fabrik i Tyrkiet og er bortset for motorvalget omtrent ens – bortset fra logoet.

Forklaringen på Fiats sejr er ikke motorrelateret, men at Fiorino fra december i år kan leveres med ESP og partikelfilter. Citroën og Peugeot lover at Nemo og Bipper følger trop – men de danske importører kan ikke sætte dato på, hvornår det sker.

Hyundai H-1, der imponerer med glimrende køreegenskaber, god komfort, en kraftfuld motor, skydedøre i begge sider og ESP som standard og et højt udstyrsniveau, blev en fortjent nummer to. Én motorvariant – en 176 hk og 400 Newtonmeter commonrail dieselmotor – trækker ned i konkurrencen.

Tredjepladsen gik til de franske søstre Peugeot Partner og Citroën Berlingo, der glimrer ved gennemført praktisk og rummeligt design. Køreegenskaberne er dog middelmådige og så kniber det lidt med benpladsen.

ll@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078