Vejafgifterne kommer
Et flertal i Folketinget vil indføre roadpricing for såvel privatbilister som for lastbiler.
Af Gwyn Nissen
Venstre vil, de konservative er klar og socialdemokraterne har længe foreslået det: I fremtiden kommer det til at koste penge, at køre på motorvejsnettet – og storbyerne - i Danmark.
VK-regeringens forslag skal ikke kun give en bedre kollektiv trafik og mere plads på vejene – den skal også reducere transportsektorens CO2-udslip.
Desuden lægger trafikinvesteringsplanen op til vejbyggeri, som i fremtiden tager større hensyn til miljøet og de støjplagede naboer. Det skal ske med støjskærme og -volde samt støjsvag asfalt. Natur og miljø skal også tænkes ind i nye vejprojekter.
I alt forventes trafikplanen at indeholde forslag til investeringer i infrastrukturen for 90 milliarder kroner.
Finansieringen skal til dels komme fra roadpricing, som skal indføres i Danmark i perioden fra 2015-2020 – både for privatbilister og for lastbiler.
Tid og stedIfølge et udkast fremgår det ifølge Børsen, at roadpricing-systemet skal skrues sammen, så prisen for at køre på vejene skal kunne reguleres afhængigt af tid og sted, der skal afregnes pr. kilometer og det skal fungere, uden at det må være muligt for myndighederne direkte at følge borgernes færden - så man ikke får et overvågningssamfund.
Socialdemokraterne vil i deres udspil have antallet af danskere i den kollektive trafik fordoblet, tidsspildet i bilkøer skal halveres og trafikkens udledning af CO2 skal i 2030 være halveret i forhold til 2005.
Opskriften for at nå i mål er investeringer på over 300 milliarder kroner i kollektiv trafik, udbygning af veje, bedre forhold til cyklister, udbygning af tognettet med blandt andet højhastighedstog.
Frygt for uheldMen hvis vi fremover skal betale op mod 1500 kroner om året for at køre på motorvejene, kan der være risiko for, at nogle vil spare pengene og i stedet vælge de langt farligere landeveje.
– Man kan godt frygte, at en del af trafikken vil blive flyttet fra de sikre motorveje til de farligere landeveje, hvilket alt andet lige vil give flere alvorlige ulykker. De trafiksikkerhedsmæssige effekter bør vurderes og tages med i betragtning, inden man politisk slår sømmet i, siger dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for større Trafiksikkerhed til JydskeVestkysten.
Anker Lohmann-Hansen, ekstern lektor ved Aalborg Universitet, tror til gengæld ikke, at afgiften vil flytte trafikken.
– Det kan godt være, at nogle bilister i for eksempel Sydvestjylland, hvor der ikke er meget motorvej, vælger at spare de 1500 kroner og helt holde sig fra motorvejene, men umiddelbart tror jeg ikke, at nævneværdigt mange udelukkende vil bruge landevejene, forudser Anker Lohmann-Hansen.
gwyn.nissen@transinform.com