Sommers Hjørne
At der er forskellige regler for, hvordan piloter og chaufførers ”køretid” afvikles, lyder jo umiddelbart ganske rimeligt.
Men, at omfanget af piloters flyvetider langt overskrider det, en lastbilchauffør har tilladelse til at køre på landevejen er – for mig – ganske uforståeligt.
Jeg var for nylig til et middagsselskab, hvor en af de andre gæster var pilot på et passagerfly og ansat hos et af de store flyselskaber. Af interesse og nysgerrighed spurgte jeg til, hvordan det var med deres ”køre-hviletids-regler” som piloter.
Vi, der deltog i middagen, var alle noget rystede over at høre, at piloterne kan få lov til at flyve i op til – hold nu fast – 12-13 timer i træk. I visse situationer, blev det desuden accepteret, at piloten var nødt til at tage et par ekstra timer - uden, at der fra myndighedernes side blev grebet ind.
Rystende, at folk, der sidder med så manges liv i hænderne i den grad får lov til ”at køre derudaf”, hvis man tænker på, hvor skrappe krav chaufførerne i dag er underlagt.
Månedens helt store samtaleemne har ellers været betaling for at køre i bil og lastbil: vejafgifter, maut, bompenge – kald det hvad du vil. Og det kommer – der er nemlig nu for første gang et flertal for, at danskerne skal betale vejafgifter.
Dermed er der for privatbilister lagt op til en ændring af hele registreringsafgiftssystemet, mens politikerne endnu ikke har en løsning for lastbiltrafikken.
Trafikforskere forudser, at der kan gå op til fem til syv år inden systemerne kan være fuldt funktionsdygtige i Danmark. Den mellemliggende tid kunne jo bruges til at tage ved lære af de lande, der allerede benytter velfungerende systemer – eller se, hvordan Holland vil gøre, når de indenfor de nærmeste par år indfører vejbenyttelsesafgiften og håndteringen af det.
I nogle sydlige lande, kaster man et fast beløb for en given strækning ned i en stor tragt – ofte efter at have holdt i kø i rigtig lang tid. Den form for opkrævning dur ikke.
Men det kan også gøres langt enklere. Her i efteråret oplevede vi eksempelvis på motorveje omkring Toronto i Canada en hurtig og effektiv måde at tackle betalingen på. Når man er registreret i systemet - hvis man eksempelvis ofte benytter de pågældende strækninger - bliver man via en elektronisk anordning henover motorvejen automatisk registreret, når man kører ind og ud af betalingsområderne.
Hvis man ikke på forhånd er tilmeldt (lidt dyrere en fast abonnement), registrer systemet én via ens nummerplade. Regningen sendes i begge tilfælde efterfølgende til brugeren. Helt enkelt.
Under alle omstændigheder kan vi godt vænne os til, at vi skal have pengene op af lommen, når vi benytter det danske vejnet. Rimeligt, hvis registreringsafgiften sættes tilsvarende ned.
Nu håber jeg så, at kriser og vejafgifter m.m. vil blive lagt på hylden for en stund, så vi alle kan få en god jul.
Glædelig Jul til jer alle.