23948sdkhjf

Året der gik

2008: Det begyndte ellers så godt med masser af optimisme og masser af gods – til lands, til vands og i luften. Men så bredte problemerne sig som ringe i vandet. Den første sten blev smidt i søen i USA: Subprime-krisen skvulpede verden rundt som en anden tsunami, banker begyndte at lide, aktierne styrtdykkede, forbrugerne holdt igen og nu begyndte virksomhederne for alvor at mærke nedturen. Snart bed krisen sig selv i halen og på tærsklen til 2009 venter vi spændt på, om krisen slipper sit greb.

2008: Det begyndte ellers så godt med masser af optimisme og masser af gods – til lands, til vands og i luften. Men så bredte problemerne sig som ringe i vandet. Den første sten blev smidt i søen i USA: Subprime-krisen skvulpede verden rundt som en anden tsunami, banker begyndte at lide, aktierne styrtdykkede, forbrugerne holdt igen og nu begyndte virksomhederne for alvor at mærke nedturen. Snart bed krisen sig selv i halen og på tærsklen til 2009 venter vi spændt på, om krisen slipper sit greb.



Af Gwyn Nissen Årets mest udskældte

Sig Ritt og de fleste aktører i transportbranchen vil se rødt. Lastbilerne skal ud af København. Først diskede borgerrepræsentationen op med en miljøzone, der fik branchen til at investere millioner i at gøre lastbilerne klar til at køre ind i byen med fødevarer, forbrugsgoder – og ud igen med affaldet. Men inden zonen var trådt i kraft spillede Ritt sit næste kort ud – samme lastbiler, som netop havde fået et miljøløft hos vognmanden blev nu forbudt i en ny 18 tons zone, hvor kun mindre lastbiler må køre.

I begyndelsen havde hun Bondam på sin side, og selv da Bondam godt kunne se det indlysende i, at mindre lastbiler betød flere lastbiler i Københavns gader, samlede Ritt et rødt flertal for 18 tons zonen.

Transportorganisationerne sætter deres lid til, at politiet eller landspolitikerne sætter en stoppe for Københavns-farcen.

Årets mantra

Miljø, klima og CO2 – kan du disse tre ord og kan du indarbejde dem i din virksomhed, så har du vist ansvarlighed.

Du har sikkert også brugt mange penge – kunderne vil bare ikke betale for det endnu. Miljørigtige transporter kom nemlig heller ikke i høj kurs i 2008. Men med miljøtopmødet i København i 2009 fortsætter trenden mod mere miljøvenlig transport.

Årets sejtrækker

Alene ordet ”modulvogntogskombination” er en sejtrækker i sig selv, så for store dele af pressen – fagpressen undtaget – var det meget lettere at skrive ”kæmpelastbiler” eller ”monstertrucks”.

Men også sagen i sig selv har været en sejtrækker. Mens vores nordiske brødre flittigt samler erfaringer med de 25,25 meter lange vogntog, kommer Danmarks projektarbejde omkring modulvogntog aldrig rigtig op i fart. Det sættes i gang i 2002, men først i løbet af 2008 kom modulvogntogene ud at køre.

Det blev den 24. november og i trafikken skal vi nu lære nye ord som dolly og linktrailer. Måske er det ikke så sært, at folk bruger betegnelsen ”kæmpelastbiler”. Men vi kan ikke li’ det.

Årets optur

Brændstofpriser nåede nye højder i løbet af sommeren 2008. Diesel kostede en overgang mere end benzin og prisen lå det meste af sommeren truende tæt på 12 kroner.

Årets nedtur

Der er flere bejlere til denne titel: Brændstofpriserne kommer efter sommerens højdespring ned på jorden igen. Lokalt er priserne til dels under syv kroner og dermed er vi tilbage på 2003-niveau.

Men titlen som årets nedtur går til aktiemarkedet, hvor mange selskabers børsværdi blev halveret. DSV, der er eneste transportaktie i OMX, var ingen undtagelse: Aktien dykkede fra sit højeste omkring 130 til 50-60 kroner.

Årets skifte

Carina Christensen havde lige sat sig i ministerstolen efter Jakob Axel Nielsen, der lige havde haft to måneder i stolen efter Flemming Hansen, da hun efter ti måneder afleverede transportministeriet til Lars Barfoed.

Ja, det er ind i mellem svært at følge med de hyppige ministerskift i transportministeriet, så nu venter branchen spændt på, hvor mange måneder Barfoed holder inden han skal videre til et ministerium med mere prestige.

Og så fik vi også en ny transportkommissær i EU. Jacques Barrot blev forfremmet (der var den igen) og overlod stolen til Antonio Tajani.

Årets succes

Kurt Larsen har gennem det meste af en arbejdsalder præget dansk transport ved at være hovedmanden bag DSV. Engang udskældt i branchen som De Sultne Vognmænd, kan man ikke andet end tage hatten af for Kurt Larsen og co.

Efter en årrække med danske opkøb (og siden Frans Maas) overraskede DSV igen i år ved at overtage den belgiske milliard-forretning ABX.

Siden har Kurt Larsen overdraget posten som administrerende direktør til unge Jens Bjørn Andersen. Men Larsen har bestemt ikke tænkt sig at gå på pension. Han er en yderst aktiv bestyrelsesformand.

Årets priser

Mercedes Actros III løb med prisen som årets lastbil og satte rekord i benzinøkonomi med over 5 km/liter.

Fiat Fiorino blev årets varebil.

Grenå Havn blev årets havn.

HV Transport fra Herning blev årets virksomhed i Dansk Transport & Logistik.

Sværgodseksperten Torben Rafn i Sønderjylland blev årets virksomhed i International Transport Danmark.

Årets flytning

Mange transportvirksomheder er flyttet til nye, spændende domiciler, men det var en helt anden flytning, der fik mest omtale: Transportmessen 2009 i Messecenter Herning blev flyttet til april 2010.

De store udstillere var ved at få kolde fødder med udsigterne til millionudgifter til en messe midt i en tid, hvor der ikke bliver solgt mange lastbiler.

Flytningen udstillede med al tydelighed den krise, som transportbranchen befinder sig i ved udgangen af 2008 – en krise, der er affødt af den verdensomspændende afmatning, der bevæger sig på randen af recession.

Årets lov

Det bliver igen-igen loven omkring køre-hviletid, der løber med sejren. I år blev diskussionerne om loven dog afløst af en ny bekendtgørelse, der gør loven lidt mere spiselig for vognmænd og chauffører.

Chauffører risikerer ikke længere at miste deres kørekort – og erhverv – ved tre banale (sjuske)fejl.

Til gengæld volder den digitale tachograf stadig problemer – den stjæler kostbar tid fra vognmændene, der med længsel venter en ny generation tachografer – gerne allerede til næste år.

Årets jubilar

International Transport Danmark – der engang begyndte som Foreningen af Danske Eksportvognmænd – fyldte 60 år. Fredericia Havn fyldte 200 år og Danmarks Transport-Tidende blev 30 år.

Årets dårligste arbejdsklima

I biograferne blev det en verdensomspændende succes: Pirates of the Caribbean. Men for danske søfolk er pirater blevet til uhyggelig virkelighed øst for Afrika.

Hvad mon arbejdstilsynet siger til kapringer og timelange beskydninger af medarbejdere – det er noget andet end de dagligdags problemer vi slås med på kontorerne derhjemme.

Det internationale samfund har sendt krigsskibe til området, men deres mandat er begrænset. Derfor er det ikke lykkedes at få bugt med de somaliske bander, der hærger havet. Som iagttagere siger: Problemet med pirater skal ikke løses til søs, men til lands. Det er Somalias fattigdom, der har tændt piraternes ild.

Årets ord

Det kunne være trængsel eller CO2. Men vi kommer ikke udenom, at ”højresving” fik stor betydning for debatten om trafiksikkerhed herhjemme.

Lastbilchauffører blev af nogle nærmest hængt ud for at være dræbermaskiner, når de sad ”usårlige” i deres førerhuse. Men virkeligheden er en ganske anden: Det er en traumatisk oplevelse, at køre et andet menneske ned og chaufførerne gør hvad de kan, for at undgå ulykker.

Alligevel blev 2008 et trist år med et stigende antal dræbte ved højresvingsulykker. Derfor blev det en til tider overophedet debat – og den er ikke slut. For der skal gøres noget, for at komme ulykkerne til livs.

Årets vej

Danmark fik igen lidt mere motorvej – blandt andet kom Djursland lidt tættere på takket være en motorvej mellem Århus og Skødstrup.

Også den kommende motorvej gennem (!) Silkeborg blev et stort samtaleemne, der måtte helt omkring statsministerens skrivebord, før der blev trukket en slutstreg.

Men titlen går til et historisk stykke vej: Omkring Greve kan nemlig nu køre på Danmarks eneste ti-sporede motorvej.

Årets mavelanding

Luftfartsselskabernes regnskaber var ren gyserlæsning jo længere vi kom frem i 2008. Først var der høje priser på grund af brændstof, og så blev selskaberne ramt af afmatningen, som betød færre passagerer og mindre gods.

Flere selskaber bukkede under: Herhjemme landede Sterling brat og nogle af stumperne er samlet op af Cimber Air, mens SAS slås videre med sig selv og en milliardspareplan oven i milliardspareplanen. Bliver 2009 året, hvor SAS bliver solgt?

Årets bro

I lille Danmark er der brug for store bro-projekter for sammenholdets skyld. Så titlen kunne gå til idemagerne bag Kattegatbroen, en ny Lillebæltsbro eller broen mellem Als og Fyn. Men de har endog meget lange udsigter.

Derfor går titlen til Femernbroen. Carina Christensen nåede i sin korte embedsperiode at få sat både hendes og hendes tyske kollegas underskrift på en bro-aftale. Dermed rykker Hamborg og København tættere på hinanden - med kun tre timers togkørsel er der faktisk længere fra den danske hovedstad til Nordjylland end mellem de to metropoler.

Årets parkering

Jernbaneskinnerne ligger solidt plantet, hvor vi forlod dem sidste år ved denne tid. Der sker bare ikke rigtig noget på godsområdet. Så vi venter tålmodigt sammen med skinnerne.

Årets slutspurt

Finansminister Lars Løkke Rasmussen sendte ministrene fra en række ministerierne tilbage til arbejdsbordet og havde selv en overgang for travlt på grund af finanskrisen. Så lettere forsinket kom regeringens udspil til fremtidens infrastruktur endelig på gaden i december.

Der var dog ingen kaniner i hatten, pengene var der heller ikke mange af, så på en grå og klam mandag i december fik planen da også kun en lunken modtagelse. For lidt konkret, lød dommen.

gwyn.nissen@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078