Udenlandske vognmænd snyder for millioner
Unfair: DTL følger op på konkurrenceforvridning, fordi udenlandske vognmænd ”glemmer” at betale vejafgift.
Af Gwyn Nissen
Danmark går glip af millioner i statskassen hvert år, fordi udenlandske vognmænd enten glemmer – eller bevidst undgår – at betale vejafgift. Men endnu værre er, at danske vognmænd bliver ramt af unfair konkurrence.
Politiet har ved to kontroller af lastbiler i efteråret dokumenteret, at der ikke er betalt vejbenyttelsesafgift af ca. hver femte udenlandske lastbil. Og nu viser politiets egne opgørelser det samme.
Derfor har Dansk Transport og Logistik gennem et foretræde for folketingets Skatteudvalg forsøgt at lægge pres på politikerne.
- Vi fremhævede den åbenlyse konkurrenceforvridning, der finder sted på denne måde, og som af DTL opleves som helt urimelig, da alle danske lastbiler opkræves automatisk forud for et helt år af gangen, mens hver femte udenlandske lastbilchauffør vælger at undlade at betale deres afgift inden kørsel i Danmark, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo, der deltog i DTL-deputationen sammen med cheføkonom Ove Holm.
TællingerInternational Transport Danmarks seneste grænsetællinger viser, at der årligt passerer omkring 1,8 million udenlandsk indregistrerede lastbiler over Danmarks grænser. Hvis hver femte af dem ikke har betalt vejafgift, så bliver den danske statskasse ifølge DTL snydt for 16 millioner årligt.
- Når man så ser på, hvilken procentuel vækst der forventes i det fremtidige samlede transportarbejde, især med udenlandske lastbiler, så kan det godt blive til mange penge, siger Morten Lindbo.
Han peger på, at snyderiet fra den enkelte udenlandske vognmand nemt svarer til over halvdelen af en dansk lastbils daglige overskud.
- Og det går alvorligt ud over konkurrenceevnen på det meget barske transportmarked, siger Lindbo.
DTL’s deputation pegede på en målrettet, men alligevel kortvarig, stærkt intensiveret politikontrol til at sætte en stopper for unddragelserne, før det eskalerer. Desuden skal politiet have mulighed for at opkræve bøde og vejafgift på stedet ved hjælp af elektroniske terminaler til betalingskort.
gwyn.nissen@transporttidende.com