Flere transportkonkurser
Afmatning: 40 konkurser i november mod seks samme måned i fjor.
Det er blevet sværere at drive vognmandsforretning. I november i fjor var der seks konkurser blandt transportvirksomheder, mens der i forrige måned var hele 40.
Det skriver dagbladet Børsen, der citerer direktør Michael Svane fra DI Transport for at sige, at ”kurven med konkurser ikke har toppet endnu”.
Han mener ikke, at regnskaberne for 2008 bliver dårlige fordi mange vognmænd havde ni gode måneder, ”inden helvede brød løs i oktober”.
- Til gengæld er der dybe panderynker omkring 2009, siger Svane til Børsen.
Han peger blandt andet på, at de tal, som DI får fra færgeruter og benzinselskaber bekræfter det nedadgående aktivitetsniveau hos vognmændene.
FarezonenIfølge konsulent Niels-Erik Nielsen fra 3D-Kom er det især de mellemstore vognmænd med 8-30 biler, der er i farezonen.
- Nogle vognmænd i midtersegmentet vil søge sammen med andre ligesindede. Andre vil reducere, så de kun har en lastvogn tilbage, som de selv kører. Det er i dette midtersegment, at de administrative omkostninger pr. produceret køretime er for høj, siger Niels-Erik Nielsen til Børsen.
Han vurderer desuden, at der vil ske flere konkurser blandt de vognmænd, der har ekspanderet (for) voldsomt i de seneste år.
- Som selvstændig konsulent oplever jeg nu, at blive kaldt ud til virksomhederne for at hjælpe dem med at analysere dem. Vi skal finde ud af, hvad der skal skæres væk. I visse situationer kan det komme til at gøre ondt på den korte sigt, men vil være en fordel på det lidt længere sigt. Vi skal simpelthen finde ud af hvor i virksomheden potentialet ligger. Det er jo ikke altid det samme område, hvor vognmandens interesse ligger, siger Niels-Erik Nielsen.