23948sdkhjf

DnB NOR Finans forventer vækst i 2009

Leasing: Selv om krisen giver modvind på leasingmarkedet for lastbiler, så forventer norsk-ejede DnB NOR Finans at øge antallet af tegnede leasingkontrakter i 2009.

Leasing: Selv om krisen giver modvind på leasingmarkedet for lastbiler, så forventer norsk-ejede DnB NOR Finans at øge antallet af tegnede leasingkontrakter i 2009.



Af Lars Lassen

Det er lettere at tage markedsandele, når man er lille end når man er stor på markedet. Det er den filosofi, der ligger bag en forsigtig optimisme hos DnB NOR Finans.

- Finanskrisen har bredt sig til økonomien som helhed og det rammer naturligvis også transportbranchen. Men vi ser alligevel med fortrøstning på 2009. Den nedgang, der kommer til at ramme leasingbranchen generelt, vil ikke komme til at ramme os procentvis lige så hårdt, som på de store aktører, siger senior konsulent Paul Birger, DnB NOR Finans.

- Vi forventer faktisk, at vi vil realisere en fremgang i 2009 målt på antal leasingkontrakter.

Vi er privilegeret, fordi vi er en ny organisation, der hurtigt kan tilpasse sig udviklingen i markedet. Vi er samtidig en relativt ung aktør på det danske leasingmarked i og med de første kontrakter blev underskrevet i januar 2007. Så vi er stadig i stand til at hente markedsandele fra de store aktører på leasingmarkedet, siger Paul Birger, der vurderer at selskabet i dag har en andel på nysalget af leasing for lastvogne på omkring fem procent.

Lastvognssalg

Der blev nyindregistreret næsten 7.000 lastvogne i 2007 og i de to foregående blev der nyindregistreret lige under 6.000.

Paul Birger erkender blankt, at der bliver solgt væsentligt færre lastvogne næste år.

- Men vi skal huske, at vi kommer fra en situation med et meget højt lastvognssalg i de sidste par år. Der er ingen tvivl om, at antallet af solgte lastbiler i 2009 vil være væsentligt mindre end det har været i indeværende år. Det er naturligvis svært at gætte om den slags i den nuværende situation, hvor markedet er lagt på køl. Men et slag på tasken kunne være et salg på omkring 4.000 lastvogne og selvom det er et dramatisk fald, så betyder det altså ikke, at alting går i stå, siger Paul Birger.

Strategi

Den offensive vækststrategi betyder dog ikke, at DnB NOR Finans er klar til at smide gode penge efter dårlige.

- Vi har som firma et meget stort fokus på transportområdet, som vi betragter som en strategisk satsning. Men selvfølgeligt gør vi det med sund fornuft uanset, hvilken branche vi taler om. Det har vi hele tiden gjort, så der er ikke tale om vi ændrer forretningsstrategi. Men vi vurderer altid, om nye kunder er virksomheder, der forstår at drive forretning med en kernesund økonomi. Vores penge skal ikke ud og arbejde hos dem, der ikke forstår at drive forretning. Først og fremmest fordi, det vil koste os penge, men også fordi det vil medvirke til at ødelægge markedet for de andre. Det er jo en gensidig forpligtelse vi har, siger Paul Birger.

Konkurrencedygtig

DnB NOR Finans er nok en forholdsvis lille og ny spiller på den danske leasingmarked. Men selskabet har en særdeles velbeslået norsk ejer: DnB NOR Bank, der angiveligt hører til blandt verdens mest kreditværdige.

- Vi har et solidt rygstød, fordi vi er en del af DnB NOR Bank, der netop er blevet vurderet til at være blandt de 50 mest kreditværdige banker i verden. Det betyder, at vi har et fundament, som sikrer at vi også er her i morgen og om fem år. Men også at vi i kraft af vores moderselskab har adgang til ikke bare likviditet, men likviditet til den rigtige pris, siger Paul Birger.

Handlingslammelse

DnB NOR Finans’ kunder i transportbranchen befinder sig typisk blandt de mindre og mellemstore virksomheder med 10-50 biler. De er spredt over alle segmenter i vognmandsbranchen.

- Det har selvfølgeligt nogen konsekvenser – også i transportbranchen. Alle dem, der har været ude og etablere sig og som ikke har formået at opbygge et solidt fundament, så de har noget at stå imod med, det er dem der går konkurs nu. Vi er inde i et udskilningsløb, hvor dem der forstår at drive forretning overlever og dem der ikke gør, må dreje nøglen om, siger Paul Birger.

Han advarer kraftigt mod at lade sortsynet overtage fornuften.

- Selv om vi har haft nogle år, hvor optimismen har været overdrevet og hvor man har prissat projekter uden hensyn til, at der følge dårlige år efter gode, så er krisen også blevet forstærket af at mange med medierne i spidsen, har haft rigeligt travlt med at male en vis herre på væggen. Ser vi lidt tættere på vores eget område, så talte jeg forleden med en vognmand, som for nyligt fik leveret en ny lastbil, som han havde bestilt i starten af 2008. Han siger, at hvis han havde haft den viden han har i dag, så ville han ikke have bestilt den nye bil. Så spørger jeg, om ikke der var tale om udskiftning af en eksisterende bil og ikke ekspansion af bilparken. Så måtte han jo erkende, at der var tale om naturlig udskiftning, som et led i den løbende opgradering af vognparken. Den nye bil er mere brændstoføkonomisk, forurener mindre og så er der færre reparationer. Altså en helt fornuftig og konstruktiv beslutning, der så lige pludselig bliver til en ide om, at det her skulle jeg nok ikke have gjort. Der er et stærkt psykologisk aspekt her og det er på tide, at man fokuserer på fakta og ryster den handlingslammelse, der præger ikke bare transportbranchen, men hele økonomien, af sig, siger Paul Birger.

Spørger man, hvornår den garvede leasingmand tror økonomien vender, så er han ikke i tvivl om, at 2009 bliver et surt år.

- Men jeg vil tro at tingene stabiliserer sig i løbet af 2010 og vi vil begynde at se fornuftige vækstrater i årene efter.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079