Kredit for rettidig omhu
Der er i bogstaveligste forstand kredit til de virksomheder, der reagerer forude for problemerne i stedet for først at gøre noget, når de sidder i saksen.
Af Gwyn Nissen
- Man ser anderledes på en kunde, der kommer i god tid for at få løst et problem. Det kan godt være, at virksomheden er på vej ind i en alvorlig situation, men ved at reagere i tide, viser man også, at man har styr på sin forretning, siger Per Dalsgaard, leasingkonsulent i Sydleasing.
Endnu har han dog ikke haft mange kunder, der har ønsket at ændre på bestående aftaler. Men når de kommer, er udgangspunktet for Sydleasing, at sikre en for begge parter rimelig afvikling:
- Hvis der er fornuftige forhold i virksomheden, så er der ikke noget i vejen for, at lave om på aftalerne.
Nye kunderMange pengeinstitutter har strammet kravene i de seneste måneder, og det sender kunderne direkte i armene på blandt andet de leasingselskaber, som kan holde ydelserne på et fornuftig niveau.
- Vi oplever, at vi får mange henvendelser fra nye kunder. Det kan også skyldes, at leasingselskaber enten har strammet kravene voldsomt eller ikke længere har adgang til billig finansiering, siger Per Dalsgaard.
Selv om Sydleasing med Sydbank har gode forudsætninger for funding, har også Sydleasing skærpet kreditprocedurerne.
- Der er lidt større forsigtighed overfor nye kunder. De kan såmænd være gode, men vi prøver at sikre os, at vi ikke ender med engagementer, som vi ikke burde have, siger Per Dalsgaard.
gwyn.nissen@transporttidende.com