23948sdkhjf

Atletisk og bomstærk Ducato

Danmarks Transport-Tidende tester: Ny Fiat Ducato byder på praktisk køreglæde til den krævende kører.

Danmarks Transport-Tidende tester: Ny Fiat Ducato byder på praktisk køreglæde til den krævende kører.



Af Lars Lassen

En Ducato med 160 livlige heste, et drejningsmoment, der er en grovsmed værdigt med 400 Newton-meter og masser af udstyr. Det er Fiats opskrift på en ’GTI’ udgave af en stor kassevogn.

Udstyret og især den nye kraftfulde 3.0 liters JTD motor kombineret med Fiats automatiserede sekventielle gearskifte MTA Duologic pynter da også gevaldigt på den allerede glimrende Ducato.

Den nye kraftfulde Ducato-variant ligner udadtil sig selv med en front, der præges af de markante dråbeformede forlygter, og den fyldige fremspringende kofanger med indbygget kølergrill.

Førerkabinen byder heller ikke på de store overraskelser, i forhold til standardmodellerne.

Førerkabinen, der er holdt i neutrale grå nuancer, byder på personbilsagtig indretning og udstyr. Komforten er god og kabinen er nærmest indrettet som et rullende kontor med en lang række stuvningsrum, blandt andet en stor ’skuffe’ til hængemapper.

En fiks detalje er det dokumentbord på midterkonsollen, der kan rejses op, så de påhæftede dokumenter er læsbare for chaufføren.

Ind- og udstigningsforholdene er glimrende – ikke mindst fordi pladsen er rigelig.

Rattet kan indstilles i højden, mens afstanden må klares ved at flytte førersædet, der er multijusterbart, men komfortmæssigt lidt middelmådigt.

Mangler ESP

Sikkerheden er næsten også oppe på niveau med de bedste i segmentet, med skivebremser på alle fire hjul, ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribution er standard på alle modeller.

Førerairbag er standard, mens passagerairbag skal tilkøbes som ekstraudstyr. Det gælder desværre også ESP, der efterhånden er blevet standard hos konkurrenterne.

Køreglæde

Ducato fik en markant – og tiltrængt løft på køreegenskaberne, da den nye model blev introduceret i 2006. Køreegenskaber, der for alvor er brug for, når man kaster et sådant kraftværk under motorhjelmen.

Den præcise servostyringen giver god fornemmelse for vejgreb og retning. Uden læs virker denne power-udgave af Ducato en anelse stivbenet, men der er stadig tale om en velkørende kassevogn, der sagtens kan matche de mange kræfter.

Topmomentet leveres allerede fra 1700 omdrejninger, hvilket både sparer mange nedgearinger og dermed brændstof - og letter vanskelige starter med læs.

Motor og gearkasse arbejder fint sammen, selv om skift til femte og sjette gear sker lidt sent. Men her har føreren altså mulighed for selv at skubbe gearrobotten i den rigtige retning.

Ekspres

Spørger man hos Fiat, hvem der vælger en sådan kraftkarl, så er svaret, at det dels er håndværksmestre, der enten vil forkæle sig selv eller som har behov for at køre med trailer, samt pakke- og kurérfirmaer.

Sidstnævnte kundegruppe sætter nemlig pris på en kassevogn, der kan følge personbilstrafikken fordi det tillader effektiv udnyttelse af transportkapaciteten.

Faktum er at en kassevogn – især med læs – og en fornuftigt motor på 80-100 hk ofte er fanget af langsomtkørende trafikanter. Her gør de ekstra kræfter det lettere at overholde løfterne om ekspres-levering.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078