23948sdkhjf

Målrettet kontrol skal øge sikkerheden

Samlet indsats: Den danske søfartsstyrelse er gået i gang med sin del af en international indsats for større sikkerhed til søs.

Samlet indsats: Den danske søfartsstyrelse er gået i gang med sin del af en international indsats for større sikkerhed til søs.



Af Finn Bruun

43 kyststater er gået sammen, om at slå et slag for øget global sejladssikkerhed. Der er udvalgt 12 særlige indsatsområder, som bl.a. Søfartsstyrelsen vil bruge ekstra mange kræfter på. Både teknik, uddannelse og navigatørernes fortrolighed med udstyret tjekkes under inspektionerne.

Herhjemme har Søfartsstyrelsens inspektører inspiceret udenlandske skibe i danske havne. Kampagnen betyder ikke, at der er blevet inspiceret et større antal skibe end normalt, men fokus er lagt på skibenes navigationsudstyr, oplyser Søfartsstyrelsen.

Kampagnen er et samarbejde mellem havnestatskontrolsystemerne Paris og Tokyo Mou (Mou står for Memorandum of understanding) og har titlen “Concentrated Inspection Campaign (CIC) on SOLAS Chapter V”.

Inspektionen har blandt andet omfattet en vurdering af navigationsudstyr og krævede certifikater, herunder udrustningsfortegnelser, typegodkendelse af udstyret samt dets stand og effektivitet. Herudover har man vurderet skibsførerens og de vagthavende navigatørers fortrolighed i anvendelsen af bro-udstyret.

Overskibsinspektør Arne Ulstrup, Søfartsstyrelsen, oplyser, at deltagerlandenes fund indrapporteres, så snart kampagnen er slut, og at man efterfølgende mødes på Island for at konkludere.

Tilbageholdte skibe

Til daglig skal skibe afhængig af størrelse og type regelmæssigt gennemgå et lovpligtigt kontrolsyn, som skal sikre, at skibets fysiske tilstand og det beredskab, der findes om bord, lever op til den krævede standard.

Desuden skal synet ved udførelse af havnestatskontrol sikre, at fremmede skibe, som anløber danske havne, ikke udgør en unødvendig risiko for de ombordværendes sikkerhed og for det omgivende miljø.

Stater har ret til at inspicere udenlandske skibe i deres havne for at påse, at de opfylder bestemmelserne i internationale konventioner. Finder man i den forbindelse alvorlige fejl eller mangler, kan skibet tilbageholdes, til forholdene er bragt i orden.

Søfartsstyrelsen inspicerer mindst 25 procent af de udenlandske skibe, der anløber danske havne i en 12 måneders periode, og har frem til udgangen af september i år tilbageholdt i alt 31 skibe i kortere eller længere tid.

I samme periode blev 13 danske skibe tilbagehold i udlandet. Ofte kan der blot være tale om mindre fejl, som hurtigt kan udbedres.

Belønning for kvalitet

Hovedopgaven under sikkerhedskampagnen er, at dæmme op for substandard-skibe – skibe under standard.

Selv om verdensflåden generelt bliver yngre, så har man i forbindelse med havnestatskontrollen internationalt kunnet konstatere en øget tilbageholdelsesprocent de seneste par år, hvad enten det skyldes efterspørgsel efter tonnage eller vanskeligheder med at rekruttere velkvalificerede besætninger.

Kontrollen vil derfor nu fokusere på risiko-skibe og omvendt belønne kvalitetsskibe med færre syn, når det nye havnestatskontrolsystem - New Inspection Regime (NIR) - indføres i 2011.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095