23948sdkhjf

Naturgas på damperen

Nye tider: Lübeck-Travemünde havne tilbyder allerede nu levering af flydende naturgas, der spås en betydelig rolle som drivmiddel i fremtidens skibsfart

Nye tider: Lübeck-Travemünde havne tilbyder allerede nu levering af flydende naturgas, der spås en betydelig rolle som drivmiddel i fremtidens skibsfart



De to tyske Østersøhavne er den første havn i EU, hvor skibe kan tanke flydende naturgas – der også kaldes LNG. Det er især færgerederierne, der er interesseret i den miljøvenlige LNG, fordi nye IMO-krav sænker grænseværdierne for svovlindholdet i udstødningsrøgen fra skibe i kystnær trafik drastisk.

LNG har i modsæt den tunge fuelolie, der normalt anvendes i skibsfarten, et svovlindhold tæt på nul. Udledningen af andre skadestoffer som NOx og CO2 kan ifølge Danske Havne også reduceres betragteligt.

Den flydende naturgas vil dog først for alvor vinde indpas efter 2015, hvor IMO-kravet sænker grænsen for svovl i udstødningsrøgen til 0,1 procent for skibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen.

Ifølge Danske Havne har det norske rederi Sea-Cargo allerede planer om at bygge to trailerfærger, der udelukkende sejler på LNG. Også Mols-Linien har planer om et skifte til LNG.

Flere norske færger sejler allerede i dag på LNG.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063