23948sdkhjf

Skibs-ordrer annulleres

Fuld stop: Op mod halvdelen af de knap 10.000 skibe, som verdens rederier har bestilt til levering de kommende år, er i fare for aldrig at komme i søen.

Fuld stop: Op mod halvdelen af de knap 10.000 skibe, som verdens rederier har bestilt til levering de kommende år, er i fare for aldrig at komme i søen.



Flere internationale rederier er blevet tvunget til at opgive de ordrer, de har afgivet under de seneste års højkonjunktur, fordi finanskrisen har fået bankerne til at smække kassen i. Samtidig har den økonomiske afmatning lagt en kraftig dæmper på efterspørgslen på søtransport.

- Vores estimat er, at op mod halvdelen af de samlede skibsordrer på omkring 700 mia. dollars vil forsvinde. Dels fordi flere af ordrerne er spekulative, dels fordi flere rederier vil gå konkurs eller trække sig fra markedet, fordi fragtraterne er styrtdykket, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Rederiforeningen til Jyllands-Posten.

Ifølge Rederiforeningen vil også danske rederier, der har 375 skibe i ordre, skulle aflyse:

- Vi hører flere, også store danske rederier sige, at de vil genforhandle deres ordremasse og måske aflyse. Men danske rederier er velfunderede, så der bliver ikke tale om en halvering af ordrerne, nok nærmere nogle få procent, siger Jan Fritz Hansen.

Tyskland ramt

Næsten hvert fjerde skib i ordrebøgerne hos de tyske skibsværfter står til at blive afbestilt.

Det skriver shippingavisen Lloyd’s List. 25 ordrer til en samlet værdi af mere end fem milliarder er allerede blevet afbestilt, oplyser sammenslutningen af de tyske skibsbygningsindustrier (VSM) til avisen.

Værfterne står over for betydelig nedgang, fordi bankerne holder igen med at finansiere nybygning af skibe, efter at fragtraterne er faldet betydeligt.

I oktober var de tyske værfters ordrebog på i alt 192 nybygninger – 43 færre end året før – og nu altså med udsigt til at skrumpe yderligere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093