Finland forudser fald og fyringer
Op- og nedtur: Trods opbremsning på det seneste har Finnair Cargo haft et kanon-år i 2008. Afskedigelser på vej.
Af Herbert Nielsen
Finnair Cargo forventer, at selskabets fragtmængder i 2009 vil falde omkring 10 procent, set samlet over alle markedssegmenter. Dermed ender opturen fra 2008 brat.
- Samtidig må vi også forudse, at ubalancen mellem øst- og vestgående trafik fortsat vil præge billedet, siger Erkka Suvikumpu, Finnair Cargo VP Marketing & Business Development. På den baggrund har det finske selskab allerede påbegyndt den lovmæssigt foreskrevne procedure med samtaler med fagforeningerne, for at forberede Finnair Cargo på en global nedgang.
- Sagt med andre ord: Vi indstiller os på, at staben må reduceres i tråd med faldet i fragtmængderne, siger Suvikumpu.
De dystre udsigter vil også kunne medføre, at Finnair Cargo må udsætte starten på det længe ventede byggeri af en fragtterminal på Helsinki Vantaa Lufthavn:
- Vi fortsætter forberedelserne og planlægningsarbejdet, og det vil være afsluttet inden udgangen af 2008. Men selve startskuddet kan blive udsat indtil de rette omstændigheder igen er til stede.
Frem i IndienDet indiske marked har udviklet sig fint for Finnair Cargo - og det vel at mærke i begge retninger.
- Men de nylige begivenheder i Mumbai satte os naturligvis, koblet sammen med den almindelige nedgang i verden, tilbage. Måske kommer der også problemer på det indiske marked – men det må vi afvente at se, siger Suvikumpu.
I 2007 håndterede Finnair Cargo i alt 98.684 tons luftfragt, og det var en stigning på 5,2 procent i forhold til året før.
Drivkraften var gennem hele året væksten i Asien-trafikken. Den steg med hele 24,5 procent i 2007 til 59.165 tons fragt.
Det svarer til omkring 60 procent af alle Finnair Cargo’s fragtmængder. En opbremsning i 2009 på Kina, Japan og Indien vil derfor ramme Finnair Cargo særdeles hårdt.