Fond viser vejen
Plan: Regeringens plan om en infrastrukturfond på mindst 90 mia. kroner frem til 2020 skal danne grundlag for fremtidens infrastrukturinvesteringer.
Af Lars Lassen
Med en flere alen lang ønskeliste fra snart sagt alle hjørner af samfundet, så måtte regeringens investeringsplan for infrastrukturen ’ Bæredygtig transport – bedre infrastruktur’ uundgåeligt blive en skuffelse.
Men midt mellem den krasse kritik, som blev planen til del fra forskere og forskellige interessegrupper, så er der et væsentligt lyspunkt.
Dannelsen af en Infrastrukturfond kan blive starten på en langsigtet øremærkning af indtægter fra trafikafgifter til investeringer i infrastrukturen. I dag anvendes kun omkring 25 procent af statens indtægter fra eksempelvis registreringsafgiften til investeringer i infrastrukturen.
Det mener mange trafikforskere og økonomer er alt for lidt og EU-Kommissionen forsøger i forbindelse med revisionen af eurovignetdirektivet – der regulerer medlemslandenes opkrævning af vejbenyttelsesafgifter – at få indført et krav om øremærkning af indtægterne fra en ny trængselsafgift til reinvestering i infrastrukturen.
Men EU’s medlemslande har hidtil kategorisk afvist at lade indtægter binde til bestemte formål.
Bro- og færgepengeInfrastrukturfonden kommer indledningsvis til at råde over 90 milliarder kroner frem til 2020. Her kommer seks mia. kroner fra salget af Scandlines og yderligere seks mia. kroner fra A/S Storebælt - det vil forlænge tilbagebetalingstiden på broen med 3-4 år.
- Vi forventer, at fonden tilføres flere midler i løbet af perioden via ny holdbar finansiering, sagde finansminister Lars Løkke Rasmussen.
Regeringen forventer blandt andet øgede indtægter fra persontrafikken på jernbanen, fordi de massive investeringer i jernbanen vil øge passagertallet og dermed indtægterne betydeligt. Indførelsen af grønne kørselsafgifter vil også på længere sigt bidrage til fonden.
- Da den grønne kørselsafgift modsvares af en tilsvarende nedsættelse af registreringsafgiften, så skal indtægterne herfra udligne det deraf følgende hul i statskassen. Men de grønne kørselsafgifter vil tilføre fonden midler, fordi vi henter en ekstraindtægt på udenlandske køretøjer, sagde Lars Løkke Rasmussen.
Dermed tyder det på, at Danmark er på vej til at tage det første spæde skridt på vej mod en øremærkning af indtægterne - sådan som EU-Kommissionen foreslår.