23948sdkhjf

Dansk maut fra 2011

Plan: Skatteministeren lover at skattestoppet gælder for danske lastbiler.

Plan: Skatteministeren lover at skattestoppet gælder for danske lastbiler.



Af Lars Lassen

Danske lastbiler bliver prøveklud for regeringens grønne kørselsafgifter allerede om godt to år. Personbilerne bliver først omfattet af roadpricing-systemet fra 2015. Det kom frem, da regeringen præsenterede sin længe ventede infrastrukturplan i Finansministeriet.

Men danske vognmænd behøver ikke frygte flere afgifter. Skatteminister Kristian Jensen lovede klart og tydeligt, at den grønne kørselsafgift på lastbiler bliver afgiftsneutral.

- Skattestoppet gælder også for danske vognmænd og den grønne kørselsafgift skal også være afgiftsneutral for lastbilerne.

Det sker ved at den nuværende vignetordning bliver ophævet og erstattet af den grønne kørselsafgift, så danske vognmænd kommer til at betale det samme som hidtil. Til gengæld bliver opkrævningen af vejbenyttelsesafgift fra udenlandske lastbiler langt mere effektiv end den er i dag, hvor vi desværre må konstatere, at mange glemmer at betale, sagde Kristian Jensen, efter spørgsmål fra Danmarks Transport-Tidende.

Dyrest i myldretiden

Grønne vejbenyttelsesafgifter har fået en central placering i regeringens længe ventede investeringsplan for infrastrukturen frem til 2020. Det er hensynet til klima-problemerne og det deraf følgende behov for reduktion af CO2-udledningen, der har fået den borgerlige regering til at foretage en kovending i spørgsmålet om roadpricing.

Regeringen vil i løbet af næste forår fastlægge rammerne for en dansk maut-ordning og venter at den nødvendige lovgivning kan vedtages i folketingsåret 2009/2010. Det er meningen, at den grønne vejbenyttelsesafgift kan varieres efter køretøjets miljøbelastning, vejstrækning og tidspunkt, så det bliver dyrest at køre på de mest trafikerede strækninger i myldretiden.

Dermed er det dog også sandsynligt, at lastvogne der kører meget i tæt trafikerede områder kommer til at betale forholdsvis mere end lastbiler, der primært kører i eksempelvis Vestjylland.

DTL vil fastholde ministerløfte

Udsigten til en dansk maut-ordning vækker ikke begejstring i Dansk Transport & Logistik.

- Det er naturligvis glædeligt, at man nu vil til at opkræve vejbenyttelsesafgift fra udenlandske lastbiler. Det har vi længe påpeget var et konkurrenceforvridende problem, at udenlandske chauffører snyder med vignetbetalingerne. Men selv om skatteministeren i dag har lovet, at danske vognmænd skal betale det samme som hidtil, så tvivler jeg på, at det holder på længere sigt. Sporene fra den tyske maut skæmmer. Her har man allerede hævet maut-taksterne tre gange, senest ganske voldsomt, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.

- Omlægningen af kørselsafgifter vil være omkostningsneutral for de danske transportvirksomheder. Det vil sige, at de ikke kommer til at betale mere i skat pga. omlægningen, fordi vejbenyttelsesafgiften vil blive udfaset. Det vil DTL holde ministeren helt fast på, siger DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

Danske lastbiler betaler i dag en vejbenyttelsesafgift på 5591 kroner årligt for lastvogne til l og med tre aksler, mens lastvogne med mere end tre aksler betaler 9318 kroner årligt.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062