23948sdkhjf

Transport-protest: Erhverv som kastebold

Debat: Fire organisationer er gået sammen om et debatindlæg om trafiksituationen i København.

Debat: Fire organisationer er gået sammen om et debatindlæg om trafiksituationen i København.



Erik Østergaard fra Dansk Transport og Logistik, Martin Aabak fra Danske Speditører, Tom Elmer Christensen fra Danske Havne og Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening har i fællesskab forfattet et debatindlæg, hvori de kritiserer den situation, som erhvervet er havnet i i forbindelse med trafiksituationen i København.

Organisationerne skriver følgende:

Hvad gør et erhverv i Danmark, når det bliver kastebold mellem to kommuner?

Svar: Vi ved det ikke. For der synes at være et vakuum, når to kommuner strides.

Men medlemsvirksomhederne i Danmarks Rederiforening, Danske Havne og Dansk Transport og Logistik (DTL) kan snart stå i den situation, at de ikke kan bruge Københavns Havn, når et skib losser sine varer til den københavnske og sjællandske befolkning – og ikke mindst til erhvervslivet.

For lastbilerne til og fra havnen må, hvis Københavns Borgerrepræsentation får sin nye hastebeslutning om trafik igennem en politigodkendelse, ikke bruge den lige og korte vej ad Nørre Voldgade ud til motorvejen, selv om den både trafiksikkerhedsmæssigt og miljømæssigt er den bedste.

De må formentlig heller ikke bruge den eneste anden mulighed: at svinge til højre og så køre den noget længere vej, som sender dem ud gennem Gentofte Kommune. For Gentoftes borgmester Hans Toft har sagt nej med den begrundelse, at Københavns Kommune ikke skal eksportere sine problemer til hans kommune.

Justitsministeren henviser i sagen til politiet, som skal godkende kommunens planer.

Men det danske politi er jo ikke sat i verden for at sikre branchers effektivitet og vareudbringning til danske borgere og virksomheder. Derfor er der lige nu et vakuum, som politikerne må forholde sig til.

Den situation, som vi er havnet i, er et alt for synligt bevis på, hvad der sker, når ikke stat og kommuner i ordentlig tid investerer i trafiksikre veje, der kan forbinde havne af stor national interesse med det overordnede vejnet. Og konsekvensen bliver, at vareforsyning vil ske med lastbiler fra f.eks. Århus, Køge og Kalundborg.

For hvis man tror, at Malmø Kommune vil være syndebuk for manglende samarbejde mellem stat og kommuner i Københavnsområdet, gør man regning uden vært.

Københavns Havn er ellers et fornemt eksempel på et såkaldt intermodalt transportknudepunkt, hvor de tre transportformer – sø, bane- og vejtransport – kan spille sammen på den mest effektive måde. Men først nedlægges godsbanen, og nu kan virkeligheden blive, at også lastbilerne stoppes.

Transportminister Lars Barfoed og de københavnske kommuner må øjeblikkeligt sætte sig til forhandlingsbordet. Der skal findes en løsning på trafikafviklingen nu og her, indtil de langsigtede løsninger kan træde i kraft.

På kort sigt opfordrer vi til yderligere trafiksikkerhedsmæssige forbedringer på Nørre Voldgade-ruten gennem byen. Og på langt sigt – men hvor beslutningen hurtigst muligt skal træffes af bl.a. regeringen – opfordrer vi til, at der bygges en havnetunnel fra Københavns Havn til motorvejen.

Det vil redde Københavns Havn og lede den tunge transittrafik uden om byen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125