23948sdkhjf

Vognmænd frygter Big Brother

Dialog: fælles høringssvar fra DTL, ITD og DI Transport opfordrer myndighederne til fortsat dialog om køre- og hviletidsregler, selv om der er lempelser på vej.

Dialog: fælles høringssvar fra DTL, ITD og DI Transport opfordrer myndighederne til fortsat dialog om køre- og hviletidsregler, selv om der er lempelser på vej.



Af Lars Lassen

Danske myndigheder vil fra nytår øge den såkaldte virksomhedskontrol i forbindelse med køre og hviletidsreglerne markant. Rigsadvokaten har meddelt, at der fra 1. januar skal kontrolleres 440.000 arbejdsdage årligt.

Det er indførelsen af den digitale fartskriver, der kombineret med politiets tilhørende it-værktøjer til aflæsning og kontrol af de digitale køredata på biler, chauffører og virksomheder, der gør det muligt at effektivisere kontrollen voldsomt, sammenlignet med stablerne af køreskiver, der kun kan kontrolleres manuelt.

”Den digitale fartskriver og Rigspolitiets nye it-værktøjer vil indebære en minutiøs kontrol af køreskiver og digitale data fra de udpegede virksomheder. Det betyder efter organisationernes opfattelse, at man vil se kontrolresultater, der vil registrere selv de mindste og helt betydningsløse forseelser,” hedder det fra DTL.

- Hvis det sammenholdes med det nuværende mekaniske system til udmåling af bøder, frygter vi i alvorlig grad for erhvervets, herunder ikke mindst chaufførernes, retssikkerhed, siger vicedirektør Morten Lindbo, DTL.

Lempelser

Frygten for en overdrevet nidkær ”Big Brother”-kontrol ude ved virksomhederne er blot et af flere områder, hvor transportorganisationerne DTL, ITD og DI Transport mener, der er behov for fortsat dialog med myndighederne. Det fremgår af det fælles høringssvar, som de tre har sendt til justitsminister Brian Mikkelsen, der er tæt på at præsentere en række lempelser på netop køre- og hviletidsområdet.

- Vi tror på dialogen mellem erhverv og myndigheder. DTL har bl.a. for over en måned siden skrevet til Rigspolitiet og bedt om, at der nedsættes en arbejdsgruppe til at følge udviklingen i hele arbejdet med en ny digital fartskriver og løsningen af eksisterende problemer. Vi har også for længst erklæret, at vi bør i gang med en løbende dialog med Rigspolitiet, vi tidligere har haft, slutter Morten Lindbo.

Transporttrekløveret mener, at selv om de lempelser, der er på vej på køre- og hviletidsområdet opfylder en række ønsker fra branchen, så er der stadig andre områder, hvor der er behov for yderligere justering.

Organisationerne har i høringssvaret blandt andet peget på, at lempelser i vurderingen af, om der skal ske frakendelse af kørekortet ikke bare skal gælde overtrædelser af fartskriverreglerne men også overtrædelser af selve reglerne om køre- hviletid.

Organisationerne har i høringssvaret bedt ministeren om et møde.

ll@transporttidende.com

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094