ITD-millioner skal skabe bedre image
Fremstød: Organisationen er på vej til at bruge 20 millioner kroner over de næste tre år, for at forbedre branchens anseelse.
Af Gwyn Nissen
Den danske transportbranche har en afgørende betydning for vores velfærd. Derfor skal medarbejderne i branchen rette ryggen og være stolte af deres indsats – lige fra kontormedarbejderen, chaufføren, lagermanden og speditøren til vognmanden. Det bliver en af hjørnestenene i den imagekampagne, som International Transport Danmark skyder i gang i løbet af foråret.
Rammerne for kampagnen er på plads i forhold til organisationens hidtil største satsning: En imagekampagne til 20 millioner kroner over de næste tre år.
- Det bliver ikke en kampagne for ITD, men for branchen som helhed, understreger Lotte Leth Sørensen, kommunikationschef hos International Transport Danmark og tovholder på det ambitiøse projekt.
- Det er det største enkeltstående projekt i ITDs historie og som sådan er det afgørende for os, at vi gør et grundigt hjemmearbejde, så der ikke er nogen om tre år, der spørger, hvad vi opnåede og hvad pengene gik til, siger Lotte Leth Sørensen.
Derfor har ITD gjort meget ud af, at komme rundt i organisationens bagland, til samarbejdspartnere og aktører branchen, for at lyttet sig frem til, hvad der er behov for.
Øget selvværdFørste del af kampagnen er rettet mod branchen selv.
- Transportbranchen er en uundværlig for udviklingen i den danske velfærdssamfund, og derfor er det vigtigt, at identiteten er på plads hos hver enkelt medarbejder i branchen, siger Lotte Leth Sørensen.
Branchens selvværd skal blandt andet have et vitamintilskud i form af for eksempel en fælles kodeks for branchens virksomheder, synlighed i trafikken og forskning.
- Der skal en holdningsændring til i branchen og det skal ske gennem en lang række handlinger. Vi skal ikke kun sige, at vi er vigtig for samfundet – vi skal også selv tro det og vise det, siger kommunikationschefen.
Én stemmeLotte Leth Sørensen peger desuden på, at ITD vil forsøge at få flere af branchens parter til at bakke op om tiltagene. Det gælder for eksempel Dansk Transport & Logistik, Danske Busvognmænd, Danske Speditører og 3F.
- Men også internationalt ser vi gerne, at branchen taler med én stemme og melder ud om de samme ting, siger Lotte Leth Sørensen, der peger på, at også den internationale vognmandsorganisationen IRU er på trapperne med en imagekampagne.
gwyn.nissen@transporttidende.com