23948sdkhjf

Miljøvenligt tømmervogntog lanceret i Nordsverige

Skogforsk anvender 30 meter langt modulopbygget skovvogntog i pilotprojekt.

Skogforsk anvender 30 meter langt modulopbygget skovvogntog i pilotprojekt.



I går var der premiere på en helt ny type miljøvenlige tømmervogntog, som bliver sat i drift efter nytår. Ved at opbygge tømmervogntoget som et rigtigt modulvogntog har de svenske deltagere i projektet lykkedes med at indsætte yderligere et linkmodul og dermed hæve vogntogsvægten fra de nu gældende 60 ton til 90 ton.

Samtidig forøges længden fra 25 m til 30 meter, som betyder en forøget lasteevne på mere end 20 ton. Med denne forøgelse kan vogntoget laste en stak tømmer mere end hvad der er normalt i dag på et moderne svensk eller finsk tømmervogntog. Det giver mere effektive tømmertransporter, som både er gode for både økonomi og miljø, men angiveligt også for trafiksikkerheden.

I fremtiden kan to af de nye modultømmervogntog medføre lige så meget tømmer som tre af dagens vogntog.

- Tømmertransporterne er af afgørende betydning for skovbrugets konkurrenceevne og lønsomhed. Vores beregninger peger på at vogntoget kan sænke CO2 udslippet og transportomkostningerne med 20 til 25 procent, udtaler Jan Fry, der er adm. direktør på Skogforsk.

Trafiksikker

- På trods af den større vogntogsvægt regner vi med at trafiksikkerhedsniveauet hæves, fordi, med større nyttelast på vogntogene kommer der til at køre færre tunge vogntog. Med et større antal aksler på vogntoget bliver slidtagen på vejene også mindre, udtaler Lena Erixon, der er stedfortrædende generaldirektør ved det svenske Vägverket.

Testvogntoget kommer til at give værdifulde erfaringer i det fortsatte arbejde med at udvikle mere miljøvenlige, mere lønsomme og endnu mere trafiksikre transportløsninger.

Fire moduler

Det moderne tømmervogntog, der er sammensat af 4 moduler består af en rigtig King of the Road som forvogn, en Volvo FH16 660, der med motorens topydelse på 660 hk og et drejningsmoment på 3100 Nm er den stærkeste lastvogn på markedet. Vognen er udstyret med Volvos I-shift gearkasse og Volvos stærke tandembogie.

Til forvognen er der koblet en to-akslet dolly, som har tilkoblet en linktrailer, der igen har tilkoblet en almindelig trailer, så hele vogntoget i alt har 11 aksler. Ved at indskyde linktraileren, er der kapacitet til en ekstra stabel tømmer, og den højere vogntogsvægt påvirker hverken bremselængden eller manøvreevnen.

- At køre med dette vogntog kræver blot en erfaren chauffør, men det er ikke mere kompliceret end at håndtere et almindelige 24 meters vogntog. Både sikkerhed og stabilitet på vogntoget, når det kører ud af vejen, holder det samme niveau, siger Lennart Pilskog, der er direktør ved Public Affärs hos Volvo Lastvagnar.

Testvogntoget er en del af projektet ETT, der på dansk står for en stabel (tømmer) til, hvor Skogforsk studerer konsekvenserne af en højere vogntogsvægt og længere tømmervogntog. Testvogntoget vil blive sat i drift i en tre års testperiode, med transport af tømmer fra en terminal i Överkalix og ned til Munksund lige udenfor Piteå.

Pilotprojektet er et samarbejde mellem Skogforsk, Vägverket, Skogsindustrien, Sverige Åkeriföretag, SCA, Volvo Lastvagnar, vognopbyggere, Vinnova, samt Riksförbundet Enskilda Väger.

Foto : Per Pettersson

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079