Dialog om køre- hviletid
Fælles høringssvar fra DTL, ITD og DI Transport fremhæver behovet for fortsat dialog mellem brancen og myndigheder.
”Transportorganisationerne har et ønske om at sikre, at reglerne om køre- hviletid og kontrolapparat efterleves, således at alle de grundlæggende hensyn, herunder til sikkerhed og sundhed samt trafiksikkerhed, fastholdes. Vi tror på, at dialog mellem erhverv og myndigheder fortsat er en god og farbar vej til at opnå dette resultat.”
Sådan lyder udgangsbønnen i et fælles høringssvar fra DTL, ITD og DI Transport på justitsministerens oplæg til en ændring af færdselsloven, der yderligere skal lempe håndhævelsen af køre- og hviletidsreglerne.
- DTL erfarer nu, at justitsminister Brian Mikkelsens lovforslag om lempelser i køre-hviletids- og kontrolapparatreglerne er godkendt på et ministermøde og bliver fremsat en af de nærmeste dage. Vi har en forventning om, at det kommende lovforslag afspejler, at han har lyttet til erhvervet, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
Mindre udsat kørekortOrganisationerne har blandt andet peget på, at lempelser i vurderingen af, om der skal ske frakendelse af kørekortet ikke bare skal gælde overtrædelser af fartskriverreglerne men også overtrædelser af selve reglerne om køre- hviletid. Erhvervet har derfor i enighed udtalt, at det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring, kun i begrænset omfang imødekommer de problemstillinger, som erhvervet har skitseret over for Justitsministeriet i drøftelserne om ændringer i det nugældende sanktionssystem.
- Men vi har kvitteret for, at forslaget også giver mulighed for at retsforfølge udenlandske chauffører og vognmænd for overtrædelser begået i udlandet. Det er meget nødvendigt, da håndhævelsen af udenlandske chaufførers overtrædelser i andre EU-lande har betydning for både konkurrenceforholdet og retsfølelsen i erhvervet,” fortsætter Morten Lindbo.
Han peger på, at sigtet med at kræve kørselsdata for de seneste 28 kalenderdage da må være, at overtrædelser begået i andre lande end bopælslandet også medtages.
Meget mere kontrolMyndighederne vil i de kommende år øge kontrollen ganske intensivt. Det vil ifølge Rigsadvokaten indebære, at der med virkning fra 1. januar 2009 skal kontrolleres 440.000 arbejdsdage. Den digitale fartskriver og Rigspolitiets nye it-værktøjer vil indebære en minutiøs kontrol af køreskiver og digitale data fra de udpegede virksomheder. Det betyder efter organisationernes opfattelse, at man vil se kontrolresultater, der vil registrere selv den mindste og betydningsløse forseelse.
- Hvis det sammenholdes med det nuværende mekaniske system til udmåling af bøder, frygter vi i alvorlig grad for erhvervets, herunder ikke mindst chaufførernes, retssikkerhed, siger Morten Lindbo.
Han ønsker, at det konstruktive samarbejde om anvendelsen af bødekataloget fortsættes i en tæt dialog mellem erhvervet og myndighederne. Det samarbejde bør ske uden skelen til, hvad der kræves - folketingsbeslutning eller ej - men alene sigte mod et fælles mål om at sikre færdselssikkerheden og chaufførens sociale forhold.
- Vi tror på dialogen mellem erhverv og myndigheder. DTL har bl.a. for over en måned siden skrevet til Rigspolitiet og bedt om, at der nedsættes en arbejdsgruppe til at følge udviklingen i hele arbejdet med en ny digital fartskriver og løsningen af eksisterende problemer. Vi har også for længst erklæret, at vi bør i gang med en løbende dialog med Rigspolitiet, vi tidligere har haft, slutter Morten Lindbo.
Organisationerne har i høringssvaret bedt ministeren om et møde.