Plan: Reparationer frem for visioner
Regeringens trafikale udspil er uden de store overraskelser, vurderer Frie Danske Lastbilvognmænd.
- Der er enkelte gode momenter i udspillet, men set over en bred kam er udspillet ganske enkelt ikke godt nok, vurderer FDL’s kommunikationsmedarbejder, Preben Skjøth, der blandt andet skriver:
”Det er hverken ambitiøst eller tilstrækkeligt fremsynet, og med de mange hængepartier, som bl.a. understreges af et manglende samspil mellem tog- og busdrift er der desværre tale om endnu en lappeløsning. Ganske vist noget større, end nogle af de hidtidige løsninger, men det er visionsløst ud over alle grænser at udskyde tanker om enten en Kattegatbro eller en ekstra bro over Lillebælt, fordi man i den grad har bundet sig op på en Femernbro, som primært vil gavne transit-trafikken øst for Storebælt. Jo længere, man venter med en ekstra forbindelse mellem Jylland og enten Sjælland eller Fyn, desto værre bliver trængslerne vest for Storebælt.
Det er værd at minde regeringen og partiernes trafikpolitiske ordførere om, at årsagen til de trafikale problemer skal findes i årtiers mildest talt elendige lappeløsninger, bevilget af visionsløse politikere. Der er heller intet i regeringens nye udspil, som konkretiserer en generel nedsættelse af verdens højeste bilbeskatning, og det er ikke særligt smart, hvis regeringen vil tage æren for nogle af de forslag, som bl.a. DSB så langt tilbage som i 1978 fremlagde. Det samme gælder tankerne om timedrift mellem Danmarks større købstæder, for det forslag blev lanceret for godt to år siden i en rapport fra DTU.
Derfor kan vi kun vende tommelen nedad for regeringens udspil, der mere bærer præg af nye reparationer frem for reel nytænkning og store visioner.