Plan: Godt med satsning på kollektiv transport
Trængslen er et voldsomt problem for den danske transportbranche, og derfor bakker DTL op om regeringens planer om at reducere køer på vejene og trængsel.
På få år er transporttiden for en lastbil i de mest trafikerede områder i Danmark fordoblet. DTL er derfor tilfreds med regeringens forslag til finansiering af de store investeringer i især togdrift.
- Jo flere, der benytter den kollektive trafik, jo mere effektiv bliver udbringningen af varer. Det er også positivt, at der skal investeres massivt i nye spor og togdrift, for det vil kunne styrke banegodsoperatørernes muligheder for at fragte gods. De muligheder er ikke gode i Danmark, bl.a. pga. kapacitetsproblemer på skinnerne og forældede kombiterminaler, hvor gods mellem tog og lastbil udveksles, siger Erik Østergaard, adm. direktør i Dansk Transport og Logistik.
Han betegner forlængelse af Storebæltsbroens tilbagebetalingstid og delvis salg af DSB som en gode idé, for at skaffe penge til fremtidens projekter.
DTL peger desuden på, at det er vigtigt også at tænke investeringer i veje og broer ind i planen.
- Hovedstadsområdet, Fyn og Østjylland er eksempler på områder med meget trafik og stor trængsel. Det er meget vigtigt, at regeringen hurtigt griber ind dér, hvor behovet er størst, for trafikproblemerne bliver ikke mindre i fremtiden. Tværtimod viser prognoser, at trafikken på vejene vil stige markant de næste 20 år, siger Østergaard.