Plan: Grøn trafikplan burde være mere blå
Hvis regeringen havde satset mere på havets blå motorveje og havnene, kunne planen have været endnu grønnere, mener Danske Havne.
- Vi er tilfredse med planens ord, om at havne og søfart kan aflaste vejene for den tunge lastbiltrafik og reducere godstransportens CO2-udslip. Men det kræver flere investeringer i bedre veje og baner til havnene. Når man kalder det en grøn trafikplan, burde der afsættes midler til en havnepakke, siger Danske Havnes formand, borgmester Uffe Steiner Jensen om regeringens oplæg til en investeringsplan for infrastruktur.
Den lille, men vigtige færdiggørelse af motorvejen til Esbjerg Havn har fået høj prioritet i planen. Det er et skridt i den rigtige retning. Ligeledes er de mere generelle formuleringer om rute 23 til Kalundborg, omfartsvejen i Nykøbing Falster og forbedringer ved Helsingør og Rønne.
- Men der skal flere projekter til, hvis det skal batte, siger Uffe Steiner Jensen.
Danske Havne havde fremlagt et prioriteret forslag til en havnepakke med 20 vigtige vej- og baneprojekter til en samlet pris er 2,7 mia. kr. Danske Havne vurderer, at denne investering ville være tjent hjem for samfundet på mindre end to år i sparede udgifter til bl.a. mindre trængsel, CO2-udslip, vedligeholdelse af veje og færre ulykker.
- Der skal flere lastbiler ud at sejle. Skal vi have vejafgifter, må de udformes, så samspil mellem bil, bane og skib bliver bedre. Vi mener, det skal være intelligente afgifter, siger Uffe Steiner Jensen. Nu ser vi frem til den politiske debat i de kommende måneder. Det er vort håb, at de øvrige partier i Folketinget vil arbejde for at få en bredere havnepakke med i investeringsplanen, når den skal vedtages.