Plan: Transport står højt på dagsordenen
DI Transports direktør Michael Svane giver regeringen høje karakterer for udspil.
Michael Svane hæfter sig ved, at investeringsplanen viser, at infrastruktur og transport står højt på dagsordenen hos regeringen. Det understreges ifølge Svane af, at flere ministerier står bag udspillet.
- Det skaber en bedre sammenhæng og ministerierne risikerer ikke at underminere hinanden, mener Michael Svane, der ser mange gode takter i udspillet.
Han giver regeringen karakterer fra den øverste del af 12-skalaen, men så må der heller ikke trædes ved siden af, når udspillet skal følges op af handling.
- Vi venter selvfølgelig med spænding på, hvad den afgiftsmæssige bundlinie bliver i forbindelse med, at regeringen lægger op til kloge og grønne afgifter. Her er det vigtig for os at fastholde, at afgifter er en del af virksomhedernes konkurrenceevne i forhold til udenlandske konkurrenter – så afgifterne skal ikke kun være grønne log kloge, de skal også sikre, at danske virksomheder fortsat er konkurrencedygtige internationalt.
Michael Svane peger blandt andet på, at afgifter, der belaster erhvervet nødvendigvis må følges op af en tilskudsordning til vognmænd, ligesom det kendes fra Tyskland.
DI-direktøren er også tilfreds med de penge, som regeringen har afsat i udviklingspuljer til blandt andet cyklister, støj, intelligente trafiksystemer mm.
- Tilbagevenden af puljerne er med til at skabe innovative løsninger og udvikling inden for transport og logistik, vurderer Svane.
Han understreger, at infrastrukturen er en væsentlig forudsætning for vækst og udvikling i samfundet, men også er en integreret del af transportpolitikken.
- Derfor er det vigtigt i det videre politiske arbejde, at den markante satsning også følges op af rammevilkår, som bredt kan styrke transport og logistik, siger Michael Svane.
Endelig opfordrer han politikerne til at være ”skarpe” i forhold til, ”hvad de går efter”:
- Er det klimaforbedringer? En begrænsning af transportvæksten? Eller en forbedring af trængslen? De skal være meget præcise i brugen af deres virkemidler. El-biler er således en god ide for miljøet – men det giver ikke færre biler på landevejene og løser heller ikke trængselsproblematikken.