23948sdkhjf

Plan: Dansk maut fra 2011

Danske lastbiler bliver prøveklud for dansk roadpricing-projekt, der først omfatter personbiler fra 2015.

Danske lastbiler bliver prøveklud for dansk roadpricing-projekt, der først omfatter personbiler fra 2015.



Skatteminister Kristian Jensen lovede, da han sammen med finans-, transport- og miljøministeren i dag præsenterede regeringens infrastrukturplan, at den danske maut bliver ’gratis’ for danske vognmænd.

- Skattestoppet gælder også for danske vognmænd og den grønne kørselsafgift skal også være afgiftsneutral for lastbilerne. Det sker ved at den nuværende vignetordning bliver ophævet og erstattet af den grønne kørselsafgift, så danske vognmænd kommer til at betale det samme som hidtil. Til gengæld bliver opkrævningen af vejbenyttelsesafgift fra udenlandske lastbiler langt mere effektiv end den er i dag, hvor vi desværre må konstatere, at mange glemmer at betale, sagde Kristian Jensen, efter spørgsmål fra Danmarks Transport-Tidende.

Grønne vejbenyttelsesafgifter har fået en central placering i regeringens længe ventede investeringsplan for infrastrukturen frem til 2020. Det er hensynet til klima-problemerne og det deraf følgende behov for reduktion af CO2-udledningen, der har fået den borgerlige regering til at foretage en kovending i spørgsmålet om roadpricing.

Regeringen vil i løbet af næste forår fastlægge rammerne for en dansk maut-ordning og venter at den nødvendige lovgivning kan vedtages i folketingsåret 2009/2010. Det er meningen af den grønne vejbenyttelsesafgift kan varieres efter køretøjets miljøbelastning, vejstrækning og tidspunkt, så det bliver dyrest at køre på de mest trafikerede strækninger i myldretiden.

Udsigten til en dansk maut-ordning vækker ikke begejstring i Dansk Transport & Logistik (DTL).

- Det er naturligvis glædeligt, at man nu vil til at opkræve vejbenyttelsesafgift fra udenlandske lastbiler. Det har vi længe påpeget var et konkurrenceforvridende problem, at udenlandske chauffører snyder med vignetbetalingerne. Men selv om skatteministeren i dag har lovet, at danske vognmænd skal betale det samme som hidtil, så tvivler jeg på, at det holder på længere sigt. Sporene fra den tyske maut skæmmer. Her har man allerede hævet maut-taksterne tre gange, senest ganske voldsomt, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.628