Plan: Grønt infrastrukturudspil
Regeringen afsætter mindst 150 mia. kroner frem til 2020 til infrastrukturen.
Det var kernen i den investeringsplan for statens investeringer i infrastrukturen, med titlen ’Bæredygtig transport – bedre infrastruktur’, som et ministerfirkløver i dag præsenterede i Finansministeriet.
Finansminister Lars Løkke Rasmussen fastslog ved præsentationen, at mobilitet er et gode, der både skaber vækst og velstand.
- Men mobiliteten har også omkostninger – ikke mindst for miljøet. Derfor omlægger vi afgifterne på biler, så man i stedet for at betale en høj registreringsafgift ved køb, betaler en grøn kørselsafgift når man bruger bilen. Samtidig skal det være langt mere attraktivt at anvende kollektiv transport, fordi det er mere energieffektivt og så vil de trafikanter der flytter fra vej til kollektiv transport også lette presset på vejene. Derfor investerer vi massivt i jernbanen, sagde Lars Løkke Rasmussen.
Investeringsplanen er fattig på konkrete nye infrastrukturprojekter, men fremhæver en række kendte projekter. 60 mia. er allerede øremærket til den faste forbindelse over Femern Bælt og den nye metro-ring i København.
De resterende 90 mia. kroner – der kan vokse, hvis eksempelvis opkrævningen af vejafgifter giver øgede indtægter i statskassen – placeres i en ny Infrastrukturfond, der skal stå for finansieringen af de fremtidige infrastrukturprojekter.
Knap 40 mia. kroner er øremærket til jernbanen, heraf halvdelen til nye signalsystemer. Omkring 18 mia. er øremærket til vejnettet – heraf er halvdelen dog allerede bevilliget til igangværende projekter.
Der er knap 20 ’frie’ milliarder, der skal anvendes til ’rullende planlægning’