Volvo mod alkohol på vejene
Volvo Trucks og the European Transport Safety Council (ETSC) arrangerer den europæiske kampagne ”Safe & Sober”.
I dag skyldes et ud af tre trafikuheld med dødelig udgang alkohol og det er EU’s målsætning at halvere antallet af dødsulykker i trafikken mellem 2001 og 2010.
ETSC og Volvo Trucks vil med systematisk markedsføring af ædruelighed i alle trafikale sammenhænge i dialog med beslutningstagere og meningsdannere i forskellige europæiske lande.
Volvo Trcuks egen løsning er personbiler, lastbiler og busser med alkolås, som producenten indførte i 2005.
- Den første af vores kunder, der fik installeret alkolås i køretøjerne er meget tilfreds med apparaterne, som er blevet vel modtager af deres chauffører”, fortæller Jean-Noel Thenault, direktør for Volvo Trucks i Frankrig i en pressemeddelelse.
Frankrig er et udmærket eksempel på, hvordan systematisk fokus på trafiksikker kørsel kan medføre radikale forbedringer på kort tid. Antallet af dødsulykker i trafikken er faldet med 43 procent mellem 2001 og 2007, hvilket er det største fremskridt i Europa. Bag denne succes ligger først og fremmest øget hastighedsovervågning og stigende brug af sikkerhedsseler. Imidlertid er ædrueligheden bag rattet også blevet forbedret. Det til trods, er alkohol stadig den største enkelt årsag til dødsulykker i trafikken i Frankrig, som i resten af Europa. Det forklarer måske hvorfor, der er så vældig stor interesse for alkolås her. I 2009 vil man tage et vigtigt skridt ved obligatorisk at montere alkolås i alle franske skolebusser.
Kun i Sverige har man haft endnu større fremskridt med mere end 20.000 lastbiler og busser udstyret med systemet.
- Set fra vores side i Volvo Trucks håber vi, at denne udvikling i Frankrig vil anspore mange flere lande til at registrere alkolås fordelene som en vigtig hjælp i ulykkesbekæmpelsen. Teknologien findes og den er nem at anvende. At blæse i et mundstykke før nøglen drejes er ikke mere besværligt end at tage din sikkerhedssele på. Det er stort set et spørgsmål om holdninger, og det er noget vi ønsker at ændre gennem viden og dialog, siger Lennart Pilskog, Volvo-chef for Public Affairs.