Sidste chance før kedeligt jubilæum
Indsættelsen af modulvogntogene var absolut sidste chance, hvis ikke Danmarks transporterhverv skulle have holdt et kedeligt 25 års jubilæum.
Det er nemlig 24 år og 11 måneder siden der sidst er sket en udvikling af lastvognstogenes muligheder. Helt tilbage i 1983/84 blev den maksimal tilladte vogntogsvægt hævet med fire ton til maksimal 48 ton - og siden er der ikke sket noget som helst, der kan forøge vognmandens produktionsapparat. Længden er kun blevet sat en smule op i perioden. Sættevognene er blevet tilpasset det øvrige Europa med en forøgelse fra ca. 12,70 meter til 13,65 meter og hængervogntogene er vokset i længden fra 18 meter til 18,75 meter.
I mellemtiden er der sket meget i landene omkring os. Både de svenske vognmænd, de finske, de hollandske, de russiske, de islandske og de norske vognmandsfirmaer har inden for den samme periode fået mulighed for at øge totallængden op til 25 meter ved kørsel på hele eller dele af vejnettet i de pågældende lande.