MVT fik asfalt under hjulene
På vej: Næsten 25 års stilstand i udviklingen af længere lastbiler sluttede, da Danmark satte gang i tre-årigt forsøg.
Af Finn Bjerremand
Mange havde vist allerede opgivet håbet om, at de nogensinde skulle komme til at udføre transporter med mere effektive vogntog. Adskillige udsættelser af modulvogntogsforsøget og usikkerheden omkring den endelig startdato gjorde ikke troen stærkere, men 24. november var det endelig så vidt: MVT-dag.
Modulvogntog i øst og vest samt nord og syd rullede af sted på den beskedne del af vejnettet, der er udpeget til forsøget.
Mange modulvogntog mødte således frem ved DSV’s store terminal i Høje Taastrup, hvor bestyrelsesformand hos DSV, Kurt Larsen, var vært ved morgenmaden, mens transportminister Lars Barfoed holdt ”indvielsestalen” for de mange fremmødte fra såvel ministerier, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet og transportbranchen.
- Det er en god dag for Danmarks transportsektor, fordi vi nu kan afprøve modulvogntogsløsningen i Danmark. Modulvogntog giver mulighed for en mere effektiv og miljørigtig transport af gods, end den vi ser i dag, og antallet af lastbilture kan reduceres væsentligt, og det samme kan transportomkostningerne, brændstofforbruget og luftforureningen. Derfor ser jeg meget frem til at få dette forsøg i gang, sagde Lars Barfoed.
To modulvogntog –på hver 25,25 meter - kan medbringe lige så meget gods som tre almindelige vogntog, så forsøget vil reducere antallet af lastvogne og dermed også reducere udslippet til gavn for miljøet.
Udvikling påkrævetHos transportkoncernen Frode Laursen siger adm. direktør og ejer Thorkil Andersen, at modulvogntogene især vil blive sat ind på lange afstande, hvor gevinsten er størst.
Modulvogntoget kan have 52 paller med i stedet for de 33 paller. Det giver færre lastvogne i trafikken, samt ca. 25 procent mindre CO2 udslip pr. palle der transporteres.
- Transporterne fra Danmark til Sverige, Norge og Finland vil fremover i væsentlig omfang blive udført med modulvogntog, idet det nu er tilladt at anvende modulvogntoget mellem Danmark og de nævnte lande, forklarer Thorkil Andersen. Mange af vores kunder vil få gavn af modulvogntoget, da vi har et stort antal transporter mellem de nordiske lande og Danmark.
Hvis en kunde i dag eksempelvis har 1000 normale læs fra Århus til København eller Stockholm, vil Frode Laursen fremover kunne reducere antallet af læs til 635 modulvogntog. Det svarer til 36 procent færre lastvogne.
- Vi mener, at den største udfordring i forsøgsperioden er manglen på godkendte trailerparkeringspladser til omkobling, og et udvidet modulvogntogsvejnet, siger Thorkil Andersen.
fba@transporttidende.com